responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتاءات جديد المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 456

جواب: الف) واجب نيست مگر اين كه در سرنوشت بيمار اثر مهمّى داشته باشد.

ب) در اينگونه موارد اگر مسأله مهمّى است طبيب كتمان نكند.

ج) طبيب بايد به وظيفه خود عمل كند و اگر بيمار عمل خلافى انجام دهد او مسئول نيست، منتها طبيب وظيفه خود را در امر به معروف و نهى از منكر انجام دهد.

سؤال 1495- خانمى دچار بيمارى چشمى گرديده كه اطبا نظر به عمل جرّاحى به طور اورژانسى داده‌اند، امّا متأسفانه اين خانم داراى حمل سه‌ماهه مى‌باشد كه بايد سقط جنين انجام دهد و بعد عمل جرّاحى چشم را به انجام برساند و اگر چشم خود را عمل نكند كور مى‌شود و همچنين ضررهاى زيادى نسبت به جنين وارد مى‌گردد در اين صورت آيا سقط جنين جايز است؟

جواب: در فرض مسأله پايان دادن به باردارى ظاهراً مانعى ندارد.

سؤال 1496- آيا بعد از انعقاد نطفه از بين بردن آن جايز است؟

جواب: در صورتى كه يقين يا خوف خطر يا ضرر مهمّى براى مادر نباشد جايز نيست و ديه دارد.

سؤال 1497- آيا سقط جنين صورت مجازى دارد؟

جواب: در صورتى كه يقين يا خوف خطر يا ضرر مهمّى براى مادر داشته باشد در مراحل اوليّه جايز است.

سؤال 1498- سقط جنين مسلمان و كافر چه حكمى دارد؟

جواب: ساقط كردن جنين مسلمان واضح است كه جايز نيست، حتّى اگر فرزند نامشروع باشد و در مورد بچّه‌هاى كفّار نيز ساقط كردن مجاز نيست، حتّى اگر در مذهب آنها فرزند نامشروع باشد.

سؤال 1499- آيا سقط جنين جايز است و اگر جايز باشد ديه دارد؟

اسم الکتاب : استفتاءات جديد المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 456
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست