اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 38
داراى اخلاق
نيكند، بعضى خوبند و بعضى خوبتر، (همانند نقره و طلا)، بنابر اين، جايى براى اخلاق
رذيله طبيعى وجود نخواهد داشت. (دقّت كنيد)
در مورد حديث
دوم نيز مسأله جنبه مقتضى دارد نه علّت تامّه، و يا به تعبير ديگر ناظر به غالب
مردم است نه همه مردم؛ وگرنه مضمون حديث، مخالف صريح تواريخى است كه در دست است و
نشان مىدهد افرادى اخلاق خود را تغيير دادهاند، و تا پايان عمر بر همان روش باقى
ماندند.
همچنين مخالف
تجربيّات روزمرّه ما است كه بسيارى از افراد فاسد را مىبينيم به وسيله تعليم و
تربيت راه زندگى خود را عوض مىكنند و تا آخر نيز بر روش جديد مىمانند.
كوتاه سخن
اين كه: در عين قبول تفاوت روحيّات و سجاياى اخلاقى مردم با يكديگر، هيچ كس مجبور
نيست كه بر اخلاق بد باقى بماند، يا بر اخلاق خوب؛ صاحبان سجيّه نيك ممكن است بر
اثر هواپرستى در منجلاب اخلاق سوء سقوط كنند و صاحبان سجاياى زشت، ممكن است زير
نظر استاد مربّى و در سايه خودسازى به بالاترين مراحل كمال عروج نمايند!
اين نكته نيز
گفتنى است كه بعضى از افراد فاسد و مفسد، براى اين كه اعمال خود را توجيه كنند، به
اين گونه منطقها روى مىآورند كه خدا ما را چنين آفريده، اگر مىخواست، مىتوانست
ما را با اخلاق ديگرى بيافريند!
به هر حال،
روى آوردن به مكتب طرفداران عدم قابليّت تغيير اخلاق نتيجهاى جز سقوط در دامان
اعتقاد به جبر، و انكار مكتب انبيا و بيهوده شمردن تلاش علماى اخلاق و روانكاوان و
سرانجام فساد جوامع بشرى نخواهد داشت.
***
6- تاريخچه علم اخلاق
بحث فوق را
با فشردهاى از «تاريخچه علم اخلاق» پايان مىدهيم:
بىشك بحثهاى
اخلاقى از زمانى كه انسان گام بر روى زمين گذارد آغاز شد، زيرا ما
اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 38