اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 307
اصلاح زبان
آنچه در بحث پيشين، يعنى اهمّيّت سكوت و صمت و تأثير آن در تهذيب نفوس و اخلاق
گذشت، در واقع يكى از طرق اساسى براى پيشگيرى از آفات زبان است، چرا كه زبان
مهمترين كليد دانش و فرهنگ و عقيده و اخلاق است؛ و اصلاح آن سرچشمه همه اصلاحات
اخلاقى، و انحراف آن سبب انواع انحرافات است؛ بنابراين، بحث اصلاح زبان بحثى فراتر
از مسأله سكوت مىباشد.
اصلاح زبان و گفتار از آنجا اهمّيّت فوقالعاده در بحثهاى اخلاقى به خود
گرفته، كه زبان ترجمان دل و نماينده عقل و كليد شخصيّت انسان و مهمترين دريچه روح
است.
به تعبير ديگر، آنچه بر صفحه روح انسان نقش مىبندد، قبل از هر چيز بر صفحه
زبان و در لا به لاى گفتههاى او ظاهر مىشود. جالب اين كه اطبّاى پيشين سلامت و
انحراف مزاج انسان را نيز از مشاهده زبان او كشف مىكردند، و در آن زمان كه مسأله
آزمايش خون و ترشّحات بدن، يا عكسبردارى وجود نداشت، زبان به عنوان تابلويى براى
تشخيص سلامت و بيمارى دستگاههاى درون شمرده مىشد، و پزشكان آگاه، با يك نگاه به
زبان، بسيارى از مسائل را درباره سلامتى و بيمارى افراد كشف مىكردند.
در مورد مسائل اخلاقى و فكرى نيز همين امر صادق است؛ زبان مىتواند تابلويى
براى كشف انواع مفاسد اخلاقى درونى مورد استفاده قرار گيرد؛ همان گونه كه آلودگى
زبان مىتواند انعكاس وسيعى در روح انسان داشته باشد.
روى اين جهات، همواره علماى اخلاق اهمّيّت خاصّى براى اصلاح زبان قائل بوده و
هستند، و اصلاح آن را گام مهمّى براى تقويت فضائل اخلاق، و تكامل روح مىشمرند.
در حديث معروفى كه در لا به لاى كلمات قصار مولا امير مؤمنان على عليه السلام
آمده اين حقيقت منعكس شدهاست؛ آنجاكه مىفرمايد: