در حديث ديگر مىخوانيم كه «ابوذر» شبيه اين سؤال را از پيغمبر اكرم صلى الله
عليه و آله نمود و عرض كرد انسان عملى براى خويش (به قصد قربت) انجام مىدهد و مردم
او را دوست مىدارند؛ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
«تِلْكَ عاجِلُ بُشْرى الْمُؤْمِنِ؛
اين بشارت سريعى است كه نصيب مؤمن (در دنيا) مىشود.» [2]
***
تفاوت ريا و سمعه؟
در اينجا سؤال ديگرى مطرح است و آن اين كه در ميان ريا و سمعه چه تفاوتى وجود
دارد؟ و آيا هر دو با خلوص نيّت منافات دارد، و موجب بطلان عمل است؟!
درجواب عرضمىكنيم: «ريا» آناست كه عمل را طورى انجام دهد كه ديگران ببينند
و از اين طريق كسب وجاهت و موقعيت براى عمل كننده حاصل شود، ولى «سمعه» آن است كه
عمل نيكى دور از چشم مردم انجام دهد به اين هدف كه بعداً به گوش مردم برسد و
موقعيتى در جامعه براى او فراهم شود، بنابراين هر دو عمل، انگيزه غير الهى دارد
منتها يكى از طريق مشاهده به اطّلاع مردم مىرسد، و ديگرى از طريق شنيدن و اشتهار
و در واقع هيچ تفاوتى از نظر فساد و بطلان عمل و فقدان قصد قربت و آلودگى نيّت در
ميان اين دو نيست.
ولى اگر سمعه را اين چنين تفسير كنيم كه فاعل در حين انجام عمل قصد قربت داشته
بعداً كه مردم از آن آگاه مىشوند و او را مىستايند شاد و خوشحال مىشود، اين
حالت به يقين موجب بطلان عمل نخواهد شد.
و هرگاه عملى را با قصد قربت انجام دهد و بعد به اين فكر بيفتد كه انجام آن را
اينجا و آنجا بازگو كند تا كسب موقعيّت كند (و اين كار را رياى بعد از عمل
مىنامند) موجب