اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 223
3- عموميّت توبه
«توبه» مخصوص به گناه يا گناهان خاصى
نيست، و شخص و اشخاص معيّنى را شامل نمىشود، و زمان محدودى ندارد، و سنّ و سال و
عصر و زمان خاصّى در آن مطرح نيست.
بنابراين، توبه از تمام گناهان است و نسبت به همه اشخاص و در هر زمان و هر
مكان مىباشد، همان گونه كه اگر شرايط در آن جمع باشد بقبول درگاه الهى خواهد بود.
تنها استثنايى كه در قبول توبه وجود دارد و در قرآن مجيد به آن اشاره شده اين
است كه اگر انسان زمانى به سراغ توبه رود كه در آستانه برزخ قرار گرفته و مقدّمات
انتقال او از دنيا فراهم شده است و يا عذاب الهى فرا رسد (مانند توبه فرعون هنگامى
كه عذاب الهى فرا رسيد و در ميان امواج نيل در حال غرق شدن بود) پذيرفته نمىشود،
و در آن زمان درهاى توبه بسته خواهد شد، زيرا اگر كسى در آن حال توبه كند، توبه او
اضطرارى است نه اختيارى و توأم با ميل و رغبت؛ قرآن مىگويد:
توبه كسانى كه كارهاى بدى انجام مىدهند و هنگامى كه مرگ يكى از آنها فرا رسد
مىگويد: الآن توبه كردم، پذيرفته نيست و نه توبه كسانى كه در حال كفر از دنيا
مىروند (و در عالم برزخ توبه مىكنند) اينها كسانى هستند كه عذاب دردناكى برايشان
فراهم شده است!» [1]
در داستان فرعون مىخوانيم: هنگامى كه فرعون و لشكريانش وارد مسير خشكى داخل
دريا شدند و ناگهان آبها فرو ريختند و فرعون در حال غرق شدن بود گفت: