اسم الکتاب : پنجاه درس اصول عقايد براى جوانان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 146
درختانش جارى
است، جاودانه در آن خواهند ماند».
در اينجا
سؤالى پيش مىآيد و آن اينكه چگونه مىتوان قبول كرد كه انسانى در تمام عمر خود
كه حداكثر هشتاد يا صد سال بيشتر نيست كار بدى كرده ولى ميليونها سال و بيشتر
كيفر آن را ببيند.
البته اين
مطلب در مورد پاداش مهم نيست، زيرا درياى رحمت الهى، وسيع است و پاداش هر چه بيشتر
باشد نشانه رحمت و فضل بيشتر است، امّا در مورد اعمال بد، چگونه عذاب جاودانه در
برابر گناهان محدود قرار مىگيرد؟ و چگونه مىتوان آن را با توجّه به اصل عدالت
خداوند توجيه كرد؟
آيا نبايد يك
نوع تعادل در ميان گناه و مجازات برقرار باشد.
***
پاسخ:
براى رسيدن
به راه حل نهايى اين بحث بايد به چند نكته دقيقاً توجّه داشت:
الف-
مجازاتها و كيفرهاى رستاخيز چندان شباهت به مجازاتها و كيفرهاى اين جهان ندارد
كه مثلًا شخصى مرتكب تجاوز و سرقت شده و او را مدّتى به زندان مىافكنند، بلكه
مجازاتهاى قيامت بيشتر به صورت آثار اعمال و خاصيت كارهاى انسان است.
به تعبير
روشنتر دردها و رنجهايى كه گنهكاران در جهان ديگر مىكشند اثر و نتيجه اعمال خود
آنهاست كه دامانشان را فرا مىگيرد.
قرآن مجيد در
اين جا تعبير روشنى دارد، مىگويد: «فاليوم
اسم الکتاب : پنجاه درس اصول عقايد براى جوانان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 146