اسم الکتاب : خرد گرايى در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 42
توضيحى درباره جايگاه خِرد
چنانكه ملاحظه گرديد، در پارهاى روايات، «قلب [دل]» جايگاه عقل و ادراك معرّفى شده، در حالى كه در پارهاى ديگر، «دماغ [مغز]»، جايگاه ادراك دانسته شده است.
آيا اين دو دسته احاديثْ با يكديگر تعارض دارند يا اداراكات انسانى دو جايگاه دارند و «قلب» و «دماغ»، دو مركز شناخت و در عرض يكديگرند؟ يا اينكه دو مركزند و در طول يكديگر واقع شدهاند؟
پاسخ اين است كه در اين روايات، تعارضى نيست و حلّ مسئله در اين نكته نهفته است كه واژه «قلب»، درنصوص اسلامى به چهار معنا به كار رفته است:
1) تصفيه كننده خون.
2) عقل.
3) جايگاه شناخت شهودى.
4) روح.
«قلب» به معناى چهارم، مبدأ اصلى تمامى ادراكات انسانى است و احاديثى كه قلب را جايگاه خرد مىدانند، به اين معنا اشاره دارند. در اين صورت، مغز- كه به حواس پنج گانه مربوط است- در طول قلب قرار دارد، نه در عرض آن.