responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
اسم الکتاب : منتخب ميزان الحكمه المؤلف : محمدی ری‌شهری، محمد    الجزء : 1  صفحة : 623

«و اينچنين ملكوت آسمان ها و زمين را به ابراهيم نمايانديم و تا از يقين كنندگان باشد» .

6828.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند متعال مى فرمايد: سه چيزاست كه آنها را از ديد بندگانم پنهان نگه داشته ام و اگر فردى آنها را مشاهده كند ، هرگز عمل بد انجام نمى دهد : اگر پرده خود را كنار زنم و مرا ببيند به طورى كه يقين پيدا كند و بداند كه بعد از ميراندنِ آفريدگانم با آنها چه مى كنم ... .

1895 تفسير يقين

6829.بحار الأنوار : جبرئيل عليه السلام ـ نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كردبحار الأنوار : جبرئيل عليه السلام ـ : اى رسول خدا ! خداوند تبارك و تعالى مرا با هديّه اى به سوى تو فرستاده كه پيش از تو آن را به هيچ كس نداده است . رسول خدا صلى الله عليه و آلهفرمود : آن هديّه چيست ؟ جبرئيل گفت : صبر و بهتر از آن ... رسول خدا فرمود : گفتم : (بگو) تفسير يقين چيست ؟ گفت : شخصى كه يقين دارد ، براى خدا چنان كار مى كند كه گويى او را مى بيند ؛ زيرا اگر او ، خدا را نمى بيند ، خدا كه او را مى بيند . و اين كه به يقين مى داند كه آنچه به او رسيده ، امكان نداشت كه نرسد و آنچه به او نرسيده ، امكان نداشت كه برسد . همه اينها شاخه هاى توكّل و نردبان زهدند .

6830.امام على عليه السلام : اسلام همان تسليم (در برابر خدا) است و تسليم همان يقين و يقين همان تصديق و تصديق همان اقرار و اقرار همان به جا آوردن و به جا آوردن همان عمل كردن است .

1896 نشانه هاى اهل يقين

6831.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نشانه شخص با يقين شش چيز است : (اوّل) به حقانيّتِ خدا يقين پيدا كرده و لذا به او ايمان آورده است ، (دوم) يقين پيدا كرده كه مرگ راست است و لذا از آن در حذر است ، (سوم) يقين پيدا كرده كه رستاخيز راست است و از اين رو از رسوايى (در آن روز) مى ترسد ، (چهارم) يقين پيدا كرده كه بهشت راست است و از اين رو مشتاق آن است ، (پنجم) يقين پيدا كرده كه دوزخ راست است و از اين رو براى نجات از آن مى كوشد و (ششم) يقين پيدا كرده كه حساب راست است و از اين رو از خود حساب مى كشد .

6832.امام على عليه السلام : كوتاهى آرزو و اخلاص در عمل و بى رغبتى به دنيا دليلِ داشتن يقين است .

6833.امام على عليه السلام : كسى كه يقين داشته باشد كه از دوستان جدا مى شود و در خاك جاى مى گيرد و با حساب رو به رو مى شود و آنچه از خود برجاى مى گذارد به كارش نمى آيد و به آنچه پيش مى فرستد نيازمند است ، سزاوار است كه آرزو را كوتاه كند و در كار و عمل بكوشد .

6834.امام على عليه السلام : كسى كه يقين دارد خداوند سبحان او را مى بيند و با اين حال او را نافرمانى مى كند ، بى گمان خداوند را بى مقدارترين بينندگان قرار داده است .

ر . ك : ايمان ، باب 193 ؛ تقوا ، باب 1852 .

1897 عوامل تباه كننده يقين

6835.امام على عليه السلام : شكّ و چيره آمدن هوس، يقين را تباه مى سازد.

6836.امام على عليه السلام : مجادله كردن در دين ، يقين را از بين مى برد .

6837.امام على عليه السلام : آميزش با دنياپرستان ، دين را عيبناك و يقين را سست مى كند .

6838.امام صادق عليه السلام : شـخص آزمـند از دو خـصلت محروم و دو خصلت پيوسته با اوست : از قناعت محروم است و از اين رو آسايش ندارد و از خرسندى محروم است و از اين رو يقين را از دست داده است .

ر . ك : شكّ ، باب 1047 .

1898 سستى يقين

6839.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من براى امّت خود از چيزى جز سستى يقين ، نمى ترسم .

6840.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از سستى يقين است كه با به خشم آوردن خداوند متعال ، مردم را خشنود گردانى و براى روزيى كه خداوند متعال به تو داده است آنان را مدح و ثنا گويى و براى آنچه كه خداوند به تو نداده است ، مردم را مذمت كنى .

1899 ثمرات يقين

6841.امام على عليه السلام : نهايت يقين ، اخلاص است و نهايت اخلاص ، خلاص و رهايى .

6842.امام على عليه السلام : بى رغبتى انسان به آنـچـه فناپذير است ، بـه اندازه يقين اوست به آنچه جاودانه است .

6843.امام على عليه السلام : توكّل داشتن ، از نيرومندى يقين است .

6844.امام صادق عليه السلام : شكيبايى ، از يقين است .

6845.امام صادق عليه السلام : خرسندى بـه قضاى ناخوشايند ، از بالاترين درجات يقين است .

1900 افزايش يافتن يقين

6846.امام على عليه السلام : اگر پـرده هم كنار رود ، بر يقين من چيزى افزوده نشود .

6847.امام كاظم عليه السلام : اى بندگان خدا ، با اصلاح خود ، نعمت هاى خداوند را پاس داريد ، تا بر يقين شما افزوده شود و سودى با ارزش و گرانبها به دست آوريد .

6848.امام رضا عليه السلام ـ در پـاسخ بـه اين سؤال از سخن خداوند به ابراهيمـ : نه ، او يقين داشت ، امّا از خداوند خواست به يقين او بيفزايد .

ر . ك : ايمان ، باب 177 .

خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ايمان مرا به بالاترين درجه ايمان و يقينم را به والاترين مرتبه يقين برسان و از ما قبول كن . اى آن كه بديها را به خوبى ها مبدّل مى سازى ، اى مهربانترين مهربانان . با حمد و سپاس خدا و با همراهى توفيق او منتخب ميزان الحكمة پايان پذيرفت و كار تنظيم و تصحيح آن در روز جمعه پانزدهم ذى قعده سال يكهزار و چهار صد و بيست و يك هجرى به انجام رسيد . حمد و سپاس در آغاز و انجام مخصوص خداست و درود خداوند بر سرور ما محمّد صلى الله عليه و آله ، و آل او عليهم السلام باد . والسلام

اسم الکتاب : منتخب ميزان الحكمه المؤلف : محمدی ری‌شهری، محمد    الجزء : 1  صفحة : 623
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
صيغة PDF شهادة الفهرست