responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : حكمت نامه لقمان المؤلف : محمدی ری‌شهری، محمد    الجزء : 1  صفحة : 223

9/ 8 متوقّف شدنِ روزىِ دزد

355. امام زين العابدين عليه السلام: لقمان گفت: «اى پسرم! ... همانا دزد، هرگاه دزدى كند، خداوند عز و جل روزى‌اش را نگه مى‌دارد و گناه آن، به پاى خودش است. حالْ آن كه اگر صبر مى‌كرد، از راه خودش به آن روزى دست مى‌يافت».

9/ 9 اقسام زنان‌

356. الاختصاص‌ به نقل از اوزاعى، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت: اى پسرم! زنان، چهار گروه‌اند: دو گروهشان صالح و دو گروهشان ملعون‌اند.

يكى از آن دو گروه صالح، زنى است كه در ميان قوم خود، شريف و بزرگوار و در پيش خودش، رام و آرام است؛ زنى كه اگر چيزى به او داده شود، سپاس مى‌گزارد و اگر گرفتار شود، شكيبايى مى‌ورزد. اندك، در دستان او بسيار جلوه مى‌كند و در خانه‌اش درست‌كار است.

دوم از گروه زنان صالح، زنى است كه بسيار مهربان و زاينده است؛ هميشه با شوهرش به نيكى رفتار مى‌كند. او مانند مادر مهربان، بر بزرگان قوم، محبّت و بر خردسالان، دلسوزى مى‌نمايد. فرزند شوهرش را دوست مى‌دارد؛ هر چند از زن ديگرى باشد. دارنده خوبى‌ها، مورد رضايت شوهر، و اصلاح كننده خود و خانواده و مال و فرزند است. بنا بر اين، او [در كميابى‌]، مانند طلاى سرخ است. خوشا به حال كسى كه چنين زنى روزى‌اش شده است، كه اگر در كنار شوهرش باشد، يارى‌اش مى‌كند و اگر از او دور باشد، [دارايى و آبروى‌] او را نگه مى‌دارد.

و اما يكى از آن دو زن ملعون، زنى است كه پيش خود، بزرگ و براى قومش رام و آرام است؛ زنى كه اگر به او عطا شود، خشم مى‌كند و اگر منع شود، عتاب مى‌كند و خشم مى‌گيرد. بنا بر اين، شوهرش در دست‌

او گرفتار است و همسايگانش از دست او در رنج‌اند. پس او همانند شير است كه اگر نزديكش شوى، تو را مى‌خورد و اگر بگريزى، تو را مى‌كشد.

زن ملعون دوم، زنى است كه نزد شوهرش است؛ ولى ميلش با همسايگان است. پس او زودْخشم و زودْگريان است. اگر در حضور شوهرش باشد، به او سودى نمى‌رساند و اگر از او غايب باشد، او را رسوا مى‌كند. پس او همانند زمينِ شورى است كه اگر آبش دهى، آبْ بالا مى‌آيد [و جذب زمين نمى‌شود] و زمينْ زير آب مى‌ماند، و اگر رهايش كنى، تشنه مى‌گردد. اگر فرزندى از او روزى‌ات شد، از آن فرزند، بهره‌مند نمى‌گردى.

اسم الکتاب : حكمت نامه لقمان المؤلف : محمدی ری‌شهری، محمد    الجزء : 1  صفحة : 223
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست