اسم الکتاب : انسان شناسى از منظر قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 15
تسميه او تحرّك شديد و جنب و جوش فراوانش در كارهاى بزرگ است . [1] با تأمّل در وجوهى كه در مورد مبدأ اشتقاق «انسان» و يا وجه تسميه آنْ ذكر شد ، مشخّص مى گردد كه دليل قاطعى براى اثبات يكى از وجوه ياد شده ، وجود ندارد ، خصوصا آنچه در باره وجه تسميه آمده ، غالبا يا عموما سليقه اى است ؛ امّا نكته قابل توجّه ، اين است كه مبدأ اشتقاق و وجه تسميه انسان ، هر چه باشد ، تفاوتى در مباحث انسان شناسى از نگاه قرآن و حديث ـ كه هدف اصلى اين بخش از دانش نامه ميزان الحكمه است ـ ، ندارد .
انسان شناسى ، از نگاه قرآن و حديث
موضوع انسان شناسى ، يكى از اصلى ترين مسائل اسلامى است كه در قرآن و روايات اهل بيت عليهم السلام از زاويه هاى مختلف ، مورد توجّه قرار گرفته است . در واقع ، آنچه در نصوص اسلامى (متون قرآن و حديث) در باره عقيده ، اخلاق و عمل آمده ، به گونه اى مرتبط با موضوع انسان شناسى است ؛ ولى همه اين مباحث ، تحت عنون «انسان» ، قابل طرح نيست . متون مطرح شده در اين بخش (مدخل «انسان») ، اصلى ترين مباحث انسان شناسى را از نگاه قرآن و احاديث اسلامى در خود دارند . اكنون پيش از پرداختن به متن آيات و روايات ، توضيح كوتاهى در باره آنها ملاحظه مى فرماييد :
1 . تعريف اجمالى انسان
انسان ، از نگاه قرآن كريم ، موجودى است مركّب از جسم ـ كه ريشه در خاك
[1] معجم مقاييس اللغة : ج 1 ص 145 .[2] مفردات ألفاظ القرآن : ص 94 .[3] لسان العرب : ج 6 ص 10 .[4] لسان العرب : ج 6 ص 11 .[5] طه : آيه 115 .[6] ر . ك : ص 184 ح 150 .[7] دائرة المعارف قرآن كريم : ج 4 ص 481 (به نقل از بصائر ذوى التمييز : ج 2 ص 32 و تفسير سورة والعصر : ج 2 ص 10) . گفتنى است كه هيچ يك از منابع معتبر لغت ، اين نظريه را تأييد نكرده اند .[8] همان جا (به نقل از المخصّص : ص 16) .[9] همان ، به نقل از مفردات ألفاظ القرآن : ص 94 .[10] همان ، به نقل از مفردات ألفاظ القرآن : ص 94 .[11] همان ، به نقل از بصائر ذوى التميز : ج 2 ص 31 .[12] همان ، ص 31 .[13] همان ، به نقل از بصائر ذوى التمييز : ج 2 ص 32 .[14] همان ، به نقل از بصائر ذوى التمييز : ج 2 ص 32 .
اسم الکتاب : انسان شناسى از منظر قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 15