اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 387
[مذمت تحقير ديگران]
و از احاديث مذكوره و
غير آنها ظاهر مىشود كه استحقار شيعيان، عموماً، و استحقار جمعى كه در ميان ايشان
به كمالى ديگر مثل علم و صلاح و سيادت و پيرى آراسته باشند، خصوصاً، در درگاه
الهى، بسيار عظيم است و اگر اين صفات يا بعضى از آنها با هم جمع شوند، عظيمتر
خواهد بود.
و بسيار است كه
متكبّران، رعايت اين امور، مطلقاً نمىنمايند و هر يك از آن جماعت تا جهتى دنيوى
در ايشان نباشد، توقيرى و احترامى نمىكنند.
و عمده راهها كه شيطان،
ايشان را فريب مىدهد، آن است كه اگر مردم را به قدر حال خود تعظيم و تكريم
نمايند، موجب جرئت ايشان مىشود در استدعاى مطالب، و توقّعات بى موقع مىشود، و
سبب آن مىشود كه شغل ايشان از جهت عدم مهابت در نظر خلايق، چنانچه بايد، منتشى
نشود، و از اين معنى غافلاند كه هر چند ايشان در مقام ترفُّع در مىآيند، خداى
تعالى، ايشان را در نظرها حقير و بى قدر مىسازد، و به قدرى كه فروتنى و تركِ
تكبّر مىكنند، در نظرها صاحب وَقْر و رفعتِ قدر مىشوند و دلهاى مردم، مايل به
ايشان مىشود، و در مقام اضرار و دفع و استيصالِ ايشان در نمىآيند و اگر بعضى به
ايشان گويند و از راه مكر و حيله[1] ايشان
باشند جمعى كه به توقير و احترام و انواع مهربانى از ايشان راضى باشند، با معاندان
ايشان معارضه مىنمايند.
و اگر وقتى صاحب آن
تسلّط و اعتبار نباشند، ايذا و اهانت از خلايق، كمتر مىكِشند.
و كلينى رحمه الله از
حضرت امام جعفر عليه السلام روايت كرده كه فرمود: هيچ بندهاى نيست كه در سر او
لِجامى نباشد و فرشتهاى آن را در دست نداشته باشد. پس هرگاه او تكبّر مىكند، آن
مَلَك به او مىگويد: پَست شو كه خداى تعالى، تو را پَست كند! پس هميشه آن كس در
پيش خود، از همه كس، بزرگتر است و در نظر مردم، از همه كس حقيرتر است. و وقتى كه
تواضع و فروتنى مىكند، خداى تعالى، آن لجام را بالا مىبرد. بعد از آن، آن مَلَك
يا خداى- عزَّ و جلَّ- به او مىگويد: بلند مرتبه شو كه خداى تعالى، مرتبه تو را
بلند سازد! پس ديگر او هميشه در پيش خود، از همه كس حقيرتر و در نظر مردم، از همه
كس بلند مرتبهتر است.[2] و از اين
حديث، ظاهر مىشود كه فايدهاى كه در ضمن تكبّر، مقصود ايشان است، تكبّر نقيض
[1]. ب و الف:-« و استيصالِ ايشان در نمىآيند و
اگر بعضى به ايشان گويند و از راه مكر و حيله».