اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 363
آدمى نباشد؛ ليكن به قدرِ مقدور، سعى در توجّه و اقبالِ دل به
جانب نماز بايد كرد و متوجّه معانى آن چيزى[1]
شد كه بر زبان، جارى مىشود. و اكثر مردم، مىتوانند معنى ظاهرى حمد و سوره و
اذكار و ادعيه نماز را ياد گرفت، و از جهت آن كه چندان در فكر بندگى خدا نيستند،
نه لفظ را درست ياد مىگيرند و نه معنى را، و مثل طوطى، لفظى چند بر زبان جارى
مىسازند و اصلًا از معنى، خبر ندارند.
و بندگى الهى، اين معنى
ندارد و بايد كه در اثناى نماز، متوجّه كار ديگر نشوند، هرچند اندكى باشد؛ نه
چنانچه بعضى در اثناى نماز، دست در آستين مىكنند، و بعضى با ريش خود بازى
مىكنند. و [بايد] با خضوع و خشوع باشند و به قدر مقدور، خود را از گريه معاف
ندارند و ملاحظه نمايند كه در مقام بندگىِ كدام خداوند ايستادهاند.
و در بعضى احاديث، وارد
شده كه نماز را مانند كسى بكن كه وداعِ نماز كند و نمازى كه مىكند، نماز آخرين
خود داند.[2] ديگر، بعد
از نماز، به همان طريقى كه به جهت تشهّد نشسته باشند، تعقيب به جاى آوردن، و از
ادعيه و اذكار و قرآن، به قدرِ مقدور خواندن؛ و بهترين تعقيبات، تسبيح فاطمه زهرا
عليها السلام است[3].
و حضرت امير المؤمنين
عليه السلام در شبِ هرَير كه آتش حرب صِفّين در غايت اشتعال بود، مىفرمود كه
تسبيح فاطمه زهرا عليها السلام را ترك نكردم[4].[5] و بايد كه در اثناى
تعقيب، با كسى سخن نگويند و متوجّه امرى ديگر نشوند.
ديگر، بعد از تعقيب،
سجده شكر به جا آوردن.
[مذمّت سبُك شمردن
نماز]
مجملًا نماز، از اركان
ايمان و اعظمِ عبادات است و سهل انگاشتن نماز و اهتمام ننمودن در ياد گرفتن مسائل
و قيام به مراسم و آداب چنين عبادتى، منافى طور ايمان است. و محمّد بن يعقوب