اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 359
كه نافله مرتّبه را در وقت فريضه مىتوان كرد؛ و مىتوان بود[1] كه در سال
اوّل، به جهت مانعى يا بيان جواز، ترك نموده باشد.
و كلينى رضى الله عنه از
آن حضرت، روايت كرده كه فرمود: اوّلْ چيزى كه حساب آن را از بنده مىطلبند، نماز
است. پس اگر نمازش را قبول كردند، ساير اعمال را قبول مىكنند و وقتى كه نماز در
اوّلِ وقت بالا مىرود، به صاحبش بر مىگردد، سفيد و نورانى، و مىگويد كه: مرا
حفظ و نگاهدارى كردى. پس خداى تعالى، تو را نگاهدارى كند! و چون در غير وقت خود،
بىشرايط و[2] آداب، بالا
مىرود، سياه و تاريك به نزد صاحبش برمىگردد و مىگويد: مرا ضايع كردى.
خداى تعالى، تو را ضايع
كند![3] و ابن
بابويه رحمه الله در فقيه، اين مضمون را روايت نموده.[4]
[چگونگى محافظت از
نماز]
و بدان كه محافظتِ نماز،
به آن مىشود كه آداب و شرايط نماز را رعايت نمايند. و اگرچه اين مقام، گنجايش
تفصيل آنها ندارد، وليكن چون اهتمام به بعضى از آنها بيشتر و ترك آنها در ميان
بسيارى از مردم، شايع است، بنا بر اين، به ذكر بعضى اكتفا مىشود:
از آن جمله، رعايت طهارت
جامه و بدن است از نجاسات، به قدرى كه موافقِ ظاهر شرعِ طاهر باشد، نه آن كه به
مرتبه وسواس منتهى شود؛ زيرا كه وسواس[5]
به غيرِ متابعت شيطان، چيزى نيست و باعث آن مىشود كه عبادت الهى بر آدمى شاقّ و
دشوار مىشود، و موجب ترك و بطلان عبادات مىشود.
ديگر، درست ساختن وضو و
غسل و تيمّم است، و رسانيدن آب در وضو و غسل به جميع اعضا، به نحوى كه معنى شستن
به عمل آيد، و ابتدا نمودن در شستن رو به رُستنگاه موى سر در حالت وضو و در شستن
دستها به بالاى مِرفَق[6]، نه چنانچه
بعضى از عوام، آب را در شستن رو و دستها پايينتر مىريزند و بعضى از دست و رو،
ناشسته مىماند. و علما، اين چنين وضو را باطل مىدانند.