اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 215
دعوىاى با كسى افتد، حكم به جهتِ او كند و حاكم، رعايت عطاى
او نمايد، شايد كه چنين عطايى نيز از قبيل رشوه باشد.
و چنان كه[1] رشوه گرفتن
حرام است، رشوه دادن و واسطه بودن در رشوه نيز حرام است.
و بعضى از علما گفتهاند
كه اگر بازيافت نمودن حق، بىرشوه ممكن نباشد، دادن رشوه، جايز است و گرفتن بر هر
تقدير، حرام.
[بيست و نهم: حكم ناحق
نمودن]
بيست و نهم از جمله
كبائر، حكم به غير حقّ است، يعنى ميانه دو كس كه با يكديگر منازعه مالى يا غيرمالى
داشته باشند، به خلافِ حكم الهى حكم كردن، و در كلام مجيد واقع شده كه: «وَ مَنْ
لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ»؛[2] يعنى: كسانى
كه حكم نكنند به آنچه خداى- عزَّ و جلَّ- فرستاده، ايشان كافراناند.
و ابن بابويه رحمه الله
در فقيه و شيخ طوسى رضى الله عنه در تهذيب، از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام
روايت كردهاند كه فرمود: كسى كه در باب دو درهم، به غيرِ حكمى كه خداى- عزَّ و
جلَّ- فرستاده، حكم كند، كافر است به خداوند عظيم.[3] و ظاهر، آن است كه حكم عرفى باطل نيز
در حكم، به غيرِ ما انزل اللَّه، داخل است و اختصاص به حكم جمعى ندارد كه خود را
از اهل شرع قرار دهند يا اهليّت حكم ميانه مردم [را] داشته باشند.
[سىام: يارى كردن
ظالمان]
سىام از جمله كبائر- چنانچه
از حديث «شرايع دين» ظاهر مىشود-، معاونت نمودن و ميل كردن به جانب ظالمين است، و
حق تعالى، در كلام مجيد فرموده كه: «وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا
فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ»؛[4] يعنى: ميل
مكنيد به جانب آن كسانى كه ظلم مىكنند، كه اگر چنين كنيد، آتش به شما خواهد رسيد.
و كلينى رضى الله عنه از
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه در تفسير اين آيه فرمود كه: ميل به
ظَلَمه، آن است كه كسى پيش سلطنت رود و خواهد كه آن قدر باقى بماند كه دست به
اندرون كيسه