اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 213
زيرا كه اگر چنين كنى، از جانب خداى تعالى، تو را مددكارى بر
ايشان خواهد بود.[1] و ابن
بابويه رحمه الله در فقيه روايت كرده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود در
وصايا كه به حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرموده كه: يا على! دو سال راه برو از
براى نيكى به والدين، و يكساله[2] راه برو از
براى صِله رحِم، و يك ميل- كه ثلثِ فرسخ باشد- برو از براى عيادت بيمار، و دو ميل
برو از براى تشييع جنازه، و سه ميل برو از براى اجابتِ دعوت، و چهار ميل برو از
براى زيارت برادر مؤمن، و پنج ميل برو از براى اجابت مُضطر، و شش ميل برو از براى
يارى كردن مظلوم.[3] و از آن
حضرت، روايت كرده كه فرمود: تصدّق را يكىْ دَه، خداى تعالى ثواب مىدهد و قرض را،
يكىْ هجده، و صِله برادران را يكىْ بيست، و صِله رحِم را يكىْ بيست و چهار.[4] و از آن
حضرت، روايت كرده كه پرسيدند كه: كدام تصدّق، افضل است؟ فرمود كه: تصدّقى كه به ذى
رحِمى بكنند كه دشمن باشد.[5] و از آن
حضرت، روايت كرده كه فرموده[6]: تصدّق نيست
در وقتى كه يكى از اقارب، محتاج باشد.[7]
و احاديث در باب صِله رحِم، بسيار است و در اين مقام به آنچه مذكور شد، اكتفا
مىشود.
[بيست و هشتم: خوردن
مالِ حرام]
بيست و هشتم از جمله
كبائر- چنانچه از حديث اعمش و حديث «شرايع دين»، ظاهر مىشود-، اكلِ سُحْت، يعنى
خوردن مال حرام است. و مال حرام را سُحْت به جهت آن مىگويند كه بركت را زايل
مىگرداند[8] و ظاهر، لفظ
سُحت، جميع اقسام مال حرام را شامل است، اگرچه معصيت در بعضى از آنها زياده از
بعضى است و در بعضى از احاديث، تصريح به عموم واقع شده- چنانچه مذكور مىشود-، و
آن كه در بعضى اخبار، تفسير سُحت به رشوه واقع شده، مىتواند بود كه از راه انحصار
نباشد؛ بلكه از جهت آن باشد كه از بعضى ديگر، قبيحتر است. و بر اين معنى دلالت
مىكند آنچه كلينى رحمه الله از حضرت امام محمّد باقر عليه السلام روايت كرده كه
فرمود: هر خيانتى كه كسى از امام بكند، سُحت است و خوردن مال يتيم و مانند آن،
سُحت است.