اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 205
و مارقين، خوارج نهروان هستند كه از دين بيرون رفتند، چنانچه
تير از نشانه بيرون جَهَد، و «مروق»، عبارت از آن است.
و اين حديث را عامّه و
خاصّه، همگى روايت نمودهاند و كلينى رحمه الله از حضرت امام جعفر صادق عليه
السلام روايت كرده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود كه: هر كسى كه با
امامى غَدْر كند، روز قيامتْ حاضر مىشود و كُنجِ لب او كج شده خواهد بود تا به
جهنّم رود، و هر كس كه بيعت امامى را نَكْث كند، با جُذام مبعوث شده، به جهنّم
خواهد رفت.[1]
[شكستن پيمان ديگران]
و امّا نقضِ عهدى كه كسى
با كسى بسته باشد و آن، معنى غَدْر است، پس كلينى رحمه الله روايت كرده كه حضرت
امير المؤمنين عليه السلام در اثناى خطبهاى فرمود كه: يا ايّها الناس! اگر نه آن
بود كه غَدْر بد مىبود، هر آينه، من از جمله جماعتى بودم كه به حيله و تدبير،
كارها را بهتر از ديگران به راه مىبرند؛ وليكن هر غدر و بىوفايىاى را فجورى
لازم است، و هر فجورى را كفرى يا كفرانى لازم است، و به تحقيق كه غَدر و فجور و
خيانت، در آتش جهنّماند.[2] و سيّد رضى-
رضى اللَّه عنه-، اين كلام را در كتاب نهج البلاغة، ذكر كرده و روايت او بر اين
زياده اشتمال دارد كه: هر صاحب غَدرى را لَوايى، يعنى عَلَمى هست كه در روز قيامت،
او را به آن علامت، مردم خواهند شناخت.[3]
[بيست و هفتم: قطع
رحم]
بيست و هفتم از جمله
كبائر- چنان كه از حديث حضرت عبد العظيم ظاهر مىشود-، قطعِ رَحِم است و حضرت امام
جعفر صادق عليه السلام به آيهاى كه در باب نقض عهد مذكور شد، استدلال فرموده بر
آن كه قطعِ رحِم، از جملهكبائر است و از آن استدلال، ظاهر مىشود كه مراد از «ما أَمَرَ
اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ»[4] كه در آيه واقع
شده، صِله رحِم است يا امرى كه اعمّ از صِله رحِم باشد. و بر اين معنى دلالت
مىكند آنچه كلينى رحمه الله از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه از
پدر خود روايت فرمود كه: حضرت على بن الحسين عليهم السلام به من وصيّت فرمود كه:
يا بُنَىَّ! ملاحظه كن پنج كس را كه با ايشان، مصاحبت نكنى و با ايشان، سخن نگويى
و در هيچ راهى با ايشان، همراه نباشى. گفتم: