اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 195
ندارد و اين حديث، فى الجمله، تنافى با آن حديث دارد كه قبل
از اين، مذكور شد و دلالت مىكرد بر آن كه در عوض غناى دنيا، درختى در بهشتْ خداى
تعالى خلق كرده كه آوازهاى خوب، از آن مىآيد و اگر كنيزان مغنّيه در بهشت
مىبودند، در جواب سائلى كه مىپرسيد كه: «آيا در بهشت، غنا مىباشد؟»، حضرت
مىفرمود كه: بلى. كنيزان مغنّيه، در بهشت هست.
و اگر مفسده حمل اين
حديث بر معنىِ ظاهر، منحصر در اين مىبود، مىتوانست بر ظاهرش حمل كردن و دفع كردن
منافات به وجهى بعيد؛ امّا چنانچه دانستى، منحصر در اين معنى نيست.
پس، از جهت آن كه مخالفت
ضرورت و قرآن و غير آن لازم نيايد، به وجهى تأويل بايد كرد يا همه اين اخبار را بر
تقيّه حمل كرد، خصوصاً حديث كنيزك مغنّيه [را]؛ زيرا كه خلفاى بنى اميّه و بنى
العبّاس، همگى كنيزان[1] مغنيّه
مىداشتهاند و غنا گوش مىكردهاند. پس مىتواند بود كه جهت دفع ضرر از خود،
ائمّه معصومين عليهم السلام كلامى فرمايند كه ظاهرش، جواز غنا باشد و احتمال غير
آن داشته باشد.
و بنا بر شقّ دوم- كه
مخصوص به غنا در قرآن باشد-، جواب به نحوى خواهد بود كه معلوم باشد و دلالت بر
جواز غنا در اشعار واذكار، نخواهد داشت.
و امّا سند اين احاديث؛
پس در سند حديث اوّل، على بن معبد، مجهول و عبد اللَّه بن القاسم- كه مذكور شد كه
غالى و كذّاب و متروك الحديث است-، داخل هستند و حديث دوم نيز على بن معبد در سندش
داخل است و حديث سوم، يكى از رواتش سهل بن زياد است، كه مذكور شد كه كذّاب و فاسد
المذهب و فاسد الروايه است. و ديگر، على بن اسماعيل ميثمى[2] و موسى بن عمر صيقل است و هيچ كدام،
توثيق صريح ندارند. و ديگر سكونى است، كه قبل از اين مذكور شد در حديث حُدا كه از
جمله عامّه است و توثيق ندارد، و با وجود اينها، مُرسل است.
و حديثى كه ابن بابويه
روايت نموده نيز مُرسل است و هيچيك از رواتش معلوم نيست و چنين احاديث، با وجود
معارضات و موافقت مذهب[3] عامّه و
جهاتى كه مذكور شد، احتمالى به غير طرح و حمل بر تقيّه يا تأويل ندارد.
[ج: احاديث ديگرى كه
در جواز غنا وارد شده]
و از جمله آنچه به آن
مستند مىشوند، حديثى است كه عامّه در كتابهاى خود روايت كردهاند كه حضرت پيغمبر
صلى الله عليه و آله فرموده كه: كسى كه تغنّى به قرآن نكند، از ما نيست.[4]