اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 174
[بيست و پنجم: غنا]
بيست و پنجم از جمله
كبائر- چنانچه از احاديث بسيار ظاهر مىشود-، غناست، يعنى خوانندگى. و در حرمت
غنا، ميانه علماى شيعه، خلافى نيست و بعضى از انواع غنا را بعضى از ايشان، استثنا
نمودهاند- چنانچه إن شاءاللَّه تعالى مذكور مىشود-، و اگر چه وضع اين مختصر از
براى استدلال و تحقيق مسائل نيست؛ امّا چون بسيارى از طبايع به شنيدن غنا، رغبت
تمام دارند و شبههاى چند در اين باب، جمعى را عارض شده و نزديك به آن رسيده كه
حرمتش منسوخ شود، بلكه بعضى آن را عبادت مىدانند، بنا بر اين، چند مقدّمهاى كه
اثبات حرمت و قبح اين فعل، موقوف بر آنهاست، مذكور مىشود.
مقدّمه اوّل، در تفسير
غنا و بيان معنى آن
[الف. معناى لغوى]
بدان كه بعضى از از اهل
لغت، مثل صاحب صحاح و غير او، بنا بر آن كه تفسير چيزهاى شايع و متعارف را حواله
به عرف مىكنند، غنا را تفسير ننمودهاند و بعضى از اهل لغت و فقهاى شيعه- رضوان
اللَّه عليهم-، معنى غنا را بيان نمودهاند و اگرچه كلام ايشان، خالى از اختلافى
نيست؛ امّا از جميع تفاسير، ظاهر مىشود كه آنچه شايع شده كه از آن احتراز
نمىكنند، غناست و كلام هر يك را ذكر مىكنيم تا اين معنى ظاهر شود.
امّا تفاسيرى كه اهل لغت
كردهاند، از آن جمله صاحب نهايه گفته كه: «كُلُّ مَنْ رَفَعَ صَوْتَهُ وَ والاه
فَهُوَ عِنْدَ الْعَرَبِ غِنَاءٌ[1]»، يعنى: هر
كس كه آواز خود را بلند كند و پى در پى كند، آن نزد عرب، غناست. و بنا بر اين،
تفسير هر قِسم خوانندگىاى، خواه باعث طرب و تغيّرى در سامعان شود و خواه نشود، و
خواه خوب باشد و خواه بد، همه غنا خواهد بود.
و ظاهر آن است كه در
معنى غنا، به حَسَب لغت، خوبىِ آواز، دخل نداشته باشد؛ زيرا كه همچنانچه در عرف عجم،
خوانندگى خوب و بد مىباشد، در عرف عجم هم غنا دو قِسم مىباشد و خوانندگىِ بد هم
خوانندگى است؛ امّا چون بد است، كسى گوش نمىكند و احتياج به حرام كردن ندارد و
اگر خواننده از راه جهالت، از آواز خود لذّتى برد، بنا بر آن كه طرب در معنى غنا
داخل باشد، نسبت به او به قول همه حرام خواهد بود، و اگر در معنى طرب كه جمعى
اعتبار[2] كردهاند،