اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 165
و وارد شده كه: كسى كه همنشينى با شارب خمر مىكند، روز
قيامت، كور محشور مىشود و او را حجّتى نخواهد بود.[1] و علّامه و بعضى از متأخّرين
گفتهاند كه: بر هر مائدهاى كه فعلِ حرامى كنند، آنچه مىخورند، حرام است و واجب
است برخاستن، حتّى آن كه بر مائدهاى كه غيبت مؤمنى كنند، چنانچه متعارف است كه
گوشت برادران مؤمن را بر سرِ سفرهها مىخورند، چيزى خوردن، حرام است و برخاستن،
واجب.[2] و شكّى نيست
در آن كه اگر برخاستن آن شخص باعث آن شود كه ايشان، تركِ آن فعل حرام كنند و خوف
ضررى از ايشان نباشد، نشستن، جايز نيست؛ زيرا كه نهى از منكر با وجود شرايط، واجب
است.
[فُقّاع]
و بدان كه در احاديث،
وارد شده كه فُقّاع، خمر است.[3] و فُقّاع،
چندان معلوم نيست كه چه چيز است و بعضى از علما گفتهاند كه فُقّاع را از شيره جو[4] يا مويز
مىسازند و اگر مست كننده نباشد، هر گاه معلوم شود كه اسم فُقّاع بر آن صادق است،
حرام است. و نقلِ اجماع كردهاند بر آن كه شيره انگور، هر گاه جوشيد، پيش از آن كه
دو ثلثش برود، حرام است. و بعضى گفتهاند كه بعد از جوشيدن و قوام به هم رسانيدن،
حرام مىشود و در نجاستش خلاف است و مَىْ پخت كه از شيره انگور سازند، پيش از آن
كه دو ثلثش برود، حرام است، و اگر بعد از دوشاب شدن[5] سازند، حلال است و آنچه مسموع شده،
آن است كه اكثر آنچه مىسازند، پيش از رفتنِ دو ثلث مىباشد.
و در بعضى احاديث، وارد
شده كه مىپختِ حرام، خمر است.
و حدّ شرعى در هر چيزى
كه مستكننده باشد، هشتاد تازيانه است و بعد از تكرّر حد و ترك ننمودن، واجب القتل
مىشود. و خلاف است در آن كه در مرتبه سوم مىكُشند يا در مرتبه چهارم؛ واللَّه
تعالى يعلم!
[1]. جامع الأخبار، ص 178؛ مستدرك الوسائل، ج 17،
ص 52، ح 20718.