اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 148
حديث اعمش و حديث «شرايع دين»، محاربه اولياء اللَّه واقع
شده[1] و مراد به
«اولياء اللَّه»، ممكن است كه ائمّه عليهم السلام باشند و محارب ايشان، ناصبى است
و ناصبى، بدتر از يهودى و نصرانى است (احاديث در باب معرفت حقّ ائمّه و عداوت با
ايشان، در آخر شرح وصيّت، مذكور مىشود، إن شاء اللَّه تعالى!)، و ممكن است كه
مراد، مطلق دوستان الهى باشند و قبل از اين، بعضى احاديث در باب ايذاى مؤمنان و
اولياء اللَّه، مذكور شد.
[بيستم: تكبّر]
بيستم از جمله كبائر-
چنانچه در حديث اعمش و حديث «شرايع» وارد شده- تكبّر است و چون در اين وصيّت، نهى
از تكبّر و تجبّر بخصوص وارد شده، تفصيل بعضى از اخبار، در شرح كلام آينده، مذكور
مىشود، إن شاء اللَّه تعالى!
[بيست و يكم: شُربِ
خَمر]
بيست و يكم از جمله
كبائر- چنانچه از حديث عبد العظيم و حديث «شرايع دين» و احاديث ديگر (كه بعضى از
آنها مذكور مىشود، إن شاءاللَّه تعالى)، ظاهر مىشود-، شراب خوردن است، و حق
تعالى، در كلام مجيد فرموده «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا
الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ
الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ* إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ
أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ
وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ
مُنْتَهُونَ* وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ
تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ»؛[2] يعنى: اى
جماعتى كه ايمان آوردهايد! به درستى كه نيست شراب و قمار و بتها- كه كفّار
مىپرستند-، و ازْلام- كه عبارت است از تيرها كه به نوعى خاص از آن، فال مىگرفته
يا قمار مىباختهاند-، مگر چيزى نجس از كار شيطان. پس، از او دورى كنيد تا شايد،
رستگار باشيد. به درستى كه نمىخواهد شيطان، مگر انداختن عداوت و دشمنىِ شديد در
ميان شما در وقت خوردن شراب و باختن قمار يا به سبب اين دو فعل، و آن كه منع كند
شما را از ذكر الهى به دل يا زبان يا هر دو و از نماز گزاردن. پس آيا شما ترك
خواهيد كرد اين دو فعل را، و فرمانبُردارى مىكنيد خدا و رسول را؟ و بپرهيزيد و
ترسان باشيد از مخالفت، و اگر رو بگردانيد و اطاعت