اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 127
سلوك كند.[1] و صاحب كنز
العرفان، از حضرت امام رضا عليه السلام روايت كرده كه از آن حضرت، سؤال كردند كه:
كمترين مرتبه از خوردن
مال يتيم كه آدمى به سبب آن به جهنّم رود، كدام است؟ فرمود كه: اندك و بسيارش در
اين معنى شريكاند، هر گاه قصدش آن باشد كه به ايشان پس ندهد.
[هفتم: متهم كردن زنان
و مردان پاكدامن]
هفتم از جمله كبائر،
قَذْف مُحصنه است و قَذْف پيش فقها، نسبت زنا يا لواط است به كسى، صريحاً. و
مُحصنه، زنى را گويند كه زِنا به حَسَب شرع، بر او ثابت نشده باشد يا متظاهر به زنا
نباشد، به حيثيّتى كه اگر او را به زانيه خطاب كنند، ابا و استنكاف نمايد. و قَذْف
موجب حدّ شرعى است؛ يعنى حاكم شرع، شخصى را كه دشنام زِنا يا لواط به كسى دهد،
هشتاد تازيانه مىزند.
و حق تعالى فرموده: «وَ
الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ
فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ
أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ* إِلَّا الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ
أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»؛[2] يعنى: آنهايى كه نسبت زنا به زنان
محصنه مىدهند و چهار گواه، موافقِ دعوى خود نمىآورند، ايشان را هشتاد تازيانه
بزنيد و هرگز، هيچ گواهىِ ايشان را قبول مكنيد. و ايشان، جماعت فاسقاناند، مگر آن
جماعتى كه بعد از اين فعل، توبه كنند و اصلاحِ عمل خود بكنند. پس به درستى كه خداى
تعالى، آمرزندهاى رحيم است.
به درستى كه آن جماعتى
كه نسبت زِنا مىدهند به زنان مُحصنه كه دلهاى ايشان، از خباثت نفسانى پاك باشد
يا از عملهاى رسوا، غافل باشند و از اهل ايمان باشند، اينچنين جماعتى، دورند از
رحمت الهى در دنيا و آخرت، و از براى ايشان، مهيّاست عذابى عظيم در آن روزى كه
گواهى مىدهند زبانها و دستها و پاىهاى ايشان به آن كارهايى كه از ايشان، صادر
شده.
و بدان كه علما اتّفاق
نمودهاند بر آن كه در واجب شدن حد، فرقى نيست ميان آن كه زنى را قَذْف كنند يا
مردى را. و اگر كسى ديده باشد كه شخصى زِنا مىكند و گواهى بدهد، اگر سه گواه