اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 111
و از آن حضرت، روايت كرده كه فرمود: مؤمن، به مرتبه ايمان
نمىرسد تا صاحب خوف و رجا نباشد، و صاحب خوف و رجا نمىشود تا سعى و عمل در بابِ
آنچه اميد و خوف دارد، به جا نياورد.[1] و احتمال
ديگر، آن است كه خوف و رجا، اگر به سرحدّ افراط و غلبه بر ضدّ خود رسند، مذموم
باشند. و اوّل، مسمّا شود به قنوط و يأس مِن روح اللَّه. و دويّم، موسوم باشد به
اغترار و امن مِن مكر اللَّه.
[لزوم تساوى خوف و
رجا]
و احاديث در باب تساوى
خوف و رجا، بسيار است. از آن جمله، كلينى رحمه الله از حضرت امام جعفر صادق عليه
السلام روايت كرده كه فرمود: در وصيّت حضرت لقمان عليه السلام چيزهاى عجيبى هست و
عجيبترين آنها آن است كه به پسر خود گفته كه: از خداى تعالى، مىبايد در آن مرتبه
خائف باشى كه با وجود آن كه صاحب عبادات جنّ و انس باشى، گويى كه مرا عذاب مىكند،
و به مرتبهاى اميدوار باشى كه با آن كه گناهان جنّ و انس، از تو صادر شده باشد،
گويى كه مرا به رحمت خود مىآمرزد[2].
بعد از آن كه فرمود كه:
پدرم عليه السلام مىفرمود كه: هيچ بنده مؤمنى نيست كه در دل او دو نور نباشد: يكى
نور خوف، و يكى نور رجا؛ و اگر اين را به آن سنجند، زيادتى نكند، و اگر آن را به
اين سنجند، بيشتر نباشد.
و در حديث ديگر، وارد
شده كه: خوف و رجا در مؤمن، مثل دو بال مرغ است كه در هر يك كه نقصى پيدا شود، از
پرواز، باز مىمانَد.[3] و از حديث
اوّل، به غير از تساوى خوف و رجا، دو چيز ظاهر مىشود: يكى آن كه رجا نمىيابد كه
از راه حُسنِ عمل آمده باشد؛ بلكه از ملاحظه كَرَم الهى ناشى شده باشد و لهذا، با
عبادت جنّ و انس، مىبايد كه خود را مُعذَّب قرار دهد و خوف، بايد كه از احتمال
نقص كَرَم نباشد و لهذا، با گناهان جنّ و انس، بايد كه خود را در معرضِ رحمت داند،
و به اين معنى در احتمال
[3]. اين روايت در مصادر يافت نشد. ولى ابن ابى
الحديد در شرح نهج البلاغة( ج 11، ص 192) از ابو على رودبارى نقل نموده كه وى
گفته:« الرجاء و الخوف كجناحى الطائر اذا استويا استوى الطائر و تمّ طيرانه و اذا
نقص أحدهما نقص فيه النقص و اذا ذهبا صار الطائر فى حد الموت».
اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 111