تلعكبرى،[1] ابو غالب زرارى،[2] احمد بن ابراهيم صيمُرى[3] و محمّد بن عبد اللَّه شيبانى.[4] نظر به ويژگىهايى كه گذشت و نيز اهتمامى كه در روايت كردن الكافى بوده، محدّثان و فقيهان اماميه، آن را بسيار ارزشمند و گويى ارزشمندترين كتاب حديثى شمردهاند و با تعابير گوناگونى از اين دست، عبارت برخى از آن را ستودهاند:
ارزشمندترين و پرفايدهترين كتاب شيعه،[5] و قول شهيد اوّل، محقّق كركى و محمّد تقى مجلسى، كتاب بىنظير در مذهب اماميه،[6] شريفترين، قابل اعتمادترين، و كاملترين و جامعترين كتاب،[7] اضبط اصول و اجمع و احسن و اعظم تأليفات در فرقه ناجيه،[8] و اين سخن محدّث استرآبادى كه گفته است:
مشايخ و علماى ما معتقدند كه در اسلام، كتابى تأليف نشده است كه با كافى برابرى كند.
بر همين اساس، ديدگاه اكثر محدّثان و فقيهان شيعه آن است كه الكافى بر ساير كتابهاى حديثى، تقدّم دارد.
آثار مرتبط
روايات و رجال الكافى، از سده هشتم و بويژه در سده يازدهم، موضوع پژوهش قرار گرفت. دانشوران امامى در حوزههاى مختلف رجال، فقه الحديث، نقد الحديث،