responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 790

اسامي سوره سجده

اسامي سوره سجده

(نام‌هاى ديگر سوره سجده)

سوره سجده نام‌هاى ديگرى نيز به شرح ذيل دارد:

1. مضاجع: «مضاجع» جمع «مضجع» به معناى محل استراحت و خواب يا رختخواب است. اين واژه در آيه 16 سوره سجده به کار رفته است:((تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ) ؛ )پهلوهايشان از خوابگاهها جدا مى‌گردد [و] پروردگارشان را از روى بيم و طمع مى‌خوانند و از آنچه روزيشان داده‌ايم انفاق مى‌كنند.

اين آيه درباره کسانى است که براى نماز شب و راز و نياز از بستر برمى‌خيزند. از آن‌جا که اين عمل، خالصانه‌ترين و عاشقانه‌ترين اعمال است که در اين آيه بيان شده، واژه «مضاجع» به عنوان نام سوره سجده انتخاب شده است.

2و3. سجده لقمان و الم سجده: اين سوره يکى از چهار سوره عزائم و مشتمل بر سجده واجب است. براى فرق گذاشتن ميان اين سوره که نام غيرمشهور آن «سجده لقمان» يا «الم‌سجده» است و سوره فصلت که نام غيرمشهور آن «سجده» و يا «حم سجده» است، اولى را به دليل همجوارى با سوره لقمان، «سجده لقمان» يا «الم‌سجده» خوانده‌اند، و از سوره فصلت با نام «حم سجده» ياد مى‌کنند.

4. الم تنزيل: اين سوره با حروف مقطعه «الم» آغاز و با بيان عظمت قرآن به وصف((تَنزِيلُ الْكِتَابِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِن رَّبِّ الْعَالَمِينَ) ؛ )نازل شدن اين كتاب كه هيچ [جاى] شك در آن نيست از طرف پروردگار جهانهاست ادامه يافته است؛ لذا به سوره «الم تنزيل» نامگذارى شده است.

5. جُرُز: «جُرُز» که جمع آن «أجراز» است، به زمين‌هاى کويرى و بى آب و علف يا زمين‌هايى گفته مي‌شود که علف‌ها و نباتات روى آن خورده و صاف شده است.

واژه «جرز» در آيه 27 اين سوره آمده است:((أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاء إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا)) ؛ آيا ننگريسته‌اند كه ما باران را به سوى زمين باير مى‌رانيم و به وسيله آن كشته‌اى را برمى‌آوريم. به مناسبت اشاره آيه به قدرت الهى در زنده کردن زمين‌هاى خشک، سوره به نام «جرز» ناميده شد.


[1]فيروز آبادي ، محمد بن يعقوب ، 729 - 817ق;بصائرذوى التمييزفى لطائف الكتاب العزيز;جلد1;صفحه 373
[2]راميار ، محمود ، 1301 - 1363;تاريخ قرآن;صفحه 585
[3]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد17;صفحه 103
[4]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 194
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 790
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست