اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 71
آيات ريا
آيات ريا
(آيه 6 ماعون
و 110 کهف؛ در مذمت ريا و لزوم اخلاص، و پرهيز از شرک در عبادت)
آيه 6 سوره ماعون،
در مذمت ريا بوده و اين صفت را- در کنار چهار صفت ديگر، يعني: تحقير يتيمان، ترك اطعام
گرسنگان، غفلت از نماز، و عدم همكارى با مردم حتى در دادن وسائل كوچك زندگي- از آثار
انکار روز جزا معرفي کرده است:
(أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ(فَذلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ)وَ لا يَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْكِينِ(فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ)الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ(الَّذِينَ هُمْ يُراؤُنَ)وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ) ؛ «آيا كسى كه روز جزا را پيوسته انكار مىكند مشاهده
كردى؟ او همان كسى است كه يتيم را با خشونت مىراند، و ديگران را به اطعام مسكين تشويق
نمىكند، پس واى بر نمازگزارانى كه نماز خود را به دست فراموشى مىسپارند، آنها كه
ريا مىكنند، و ديگران را از ضروريات زندگى منع مىنمايند».
ارزش هر عمل
بستگى به انگيزه و نيّت آن دارد، و اسلام قبل از هر چيز پرونده نيت را مورد بررسى قرار
مىدهد. در حديث معروفى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه: «إنّما الأعمال بالنيّات، و لكلّ امرء ما نوى:
هر عملى بستگى به نيت او دارد، و بهره هر كس مطابق نيتى است كه در عمل دارد».
آيه ديگري که
با بحث ريا مرتبط است آيه 110 سوره کهف است که بر عمل صالح و اجتناب از شرک در عبادت
تاکيد ميکند:((... فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ
رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً)
؛ )«... پس هر كس اميد لقاى پروردگارش را دارد بايد
عمل صالح انجام دهد، و كسى را در عبادت پروردگارش شريك نكند» (کهف// 110) .
اخلاص آن است كه محرك انسان از هر گونه شائبه
غير الهى پاك باشد، يعنى در تمام برنامهها تنها به پروردگار و رضاى او انديشيدن. در
شان نزول آيه فوق از پيامبر (ص) چنين نقل شده است كه شخصى خدمتش آمد عرض كرد: يا رسول
اللَّه! من در راه خدا انفاق مىكنم و صله رحم بجا مىآورم، و اين اعمال را فقط به
خاطر اللَّه انجام مىدهم، اما هنگامى كه مردم از اين اعمال من سخن مىگويند و ستايش
مىكنند مسرور و خوشحال مىشوم، اين اعمال من چگونه است؟ پيامبر (ص) سكوت فرمود و سخنى
نگفت، تا اينكه آيه فوق نازل شد و به اين سؤال پاسخ داد. بدون شك منظور از اين روايت
آن حالت سرور غير اختيارى نيست، بلكه حالتى است كه انگيزه عمل انسان گردد و يا حكايت
از عدم خلوص نيت كند.
[1]مكارم شيرازي
، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد12;صفحه 577
[10]همان;جلد27;صفحه 364
[2]طوسي ، محمد
بن حسن ، 385 - 460ق.;التبيان في تفسير القرآن;جلد7;صفحه 100
[11]همان;جلد10;صفحه 415
[3]سيوطي ، عبد
الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الدر المنثور في التفسير بالماثور;جلد4;صفحه 255
[4]طباطبايي ، محمد
حسين ، 1281 - 1360;الميزان في تفسير القرآن;جلد20;صفحه 368
[5]حويزي ، عبد
علي بن جمعه ، - 1112ق.;تفسيرنورالثقلين;جلد3;صفحه 314
[12]همان;جلد5;صفحه 677
[6]قمي ، علي بن
ابراهيم ، - 329ق.;تفسيرالقمى;جلد2;صفحه 47
[7]بحراني ، هاشم
بن سليمان ، - 1107ق;البرهان فيتفسير القرآن;جلد3;صفحه 689
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 71