اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 565
احسنالحديث ( قرآن )
احسنالحديث ( قرآن )
(يکى از اسامى قرآن کريم)
از جمله اسامى و صفات قرآن که در آيه
23 سوره زمر به آن تصريح شده، «احسنالحديث» است:((اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا
مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ)…) ؛ خدا زيباترين سخن را [به صورت] كتابى متشابه
متضمن وعد و وعيد نازل كرده است آنان كه از پروردگارشان مىهراسند پوست بدنشان از آن
به لرزه مىافتد.
«احسن» به معناى بهترين و «حديث» به معناى تازه و جديد، و نيز به معناى
سخن و کلام است.
فخررازى مىگويد: احسنالحديث بودن قرآن يا از لحاظ «لفظ» است، يا «معنا».
از جهت «لفظ» به دو دليل احسنالحديث خوانده شده است:
1. برخوردارى از فصاحت و بلاغت خاص و زيبايى بىنظير؛
2. نظم در اسلوب و ترکيب جملات.
و از حيث «معنا» به چندين دليل احسنالحديث است:
1. پاکى قرآن از تناقضگويى؛
2. در بر داشتن اخبار غيبى گذشته و پيشبينى از آينده؛
3. برخوردارى از علوم جديد و گوناگون.
طبرسى معتقد است قرآن، کلام خدا است، و کلام خدا را «حديث» مىگويند؛ همان
گونه که کلام پيامبر (ص) را حديث مىنامند. و نيز قرآن کلام جديد است؛ زيرا نسبت به
کتابهاى آسمانى پيامبران ديگر، جديد است و به دليل نهايت فصاحت و اعجاز، ارائه ادله
توحيد و عدل، بيان احکام شرع، موعظه و قصههاى پيامبران و… به آن «احسنالحديث» مىگويند.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 274
[2]ابن منظور ، محمد بن مكرم ، 630 -
711ق.;لسان العرب;جلد3;صفحه 57
[3]فخر رازي ، محمد بن عمر ، 544 - 606ق.;التفسيرالكبير;جلد26;صفحه
268
[4]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع
البيان فى تفسيرالقرآن;جلد8;صفحه 495
[5]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 179
[6]مصباح ، محمد تقي ، 1313 -;قرآن شناسى;جلد1;صفحه
24
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 565