اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 4838
وقف ناقص
وقف ناقص
(وقف بر بخشي از کلام، با نياز بخش بعدي
به آن)
وقف اختياري را در يک تقسيم، به وقف تام
و ناقص منقسم کردهاند. «وقف ناقص» در جايي است که از بخش بعدي مستغني
باشد اما بخش بعدي، از اين کلام مستغني نباشد. مثلاً در:((اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ
أَنعَمتَ عَلَيهِمْ))(فاتحه//6-7) هر چند عبارت:
«اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ» به مابعد نيازي ندارد، اما «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ
عَلَيهِمْ» به ماقبل مرتبط بوده و بي نياز از آن نيست.
ارتباط معنايي بين دو بخش کلام، از حيث شدت و ضعف، متفاوت است و به همين
ملاک، اقسام پنج گانهاي به اسامي: «وقف اتمّ»، «وقف تام»، «وقف شبه تام»، «وقف ناقص»
و «وقف انقص» ترسيم کردهاند که ارتباط در اين اقسام- به ترتيب- از ضعف به شدت ميگرايد،
و به همين نسبت، مکثِ همراه با وقف، کم و کمتر ميشود به طوري که در «وقف انقص» بخش
اول بدون مکث و تراخي بايد به دنبال بخش اول قرائت شود.
زرکشي در مواردي، وقف ناقص را نيکو شمرده است:
1. به هدف بيان يک نکته، مثل وقف بر «عِوَجَا» در آيه:((وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجَاقَيِّمًا لِّيُنذِرَ
بَأْسًا شَدِيدًا مِن لَّدُنْهُ))(کهف//1-2)
براي بيان اين نکته که «قَيِّمًا» منفصل از «عِوَجَا» بوده و حال (با نيت تقدّم) است.
و مثل وقف بر «بَنَاتُ الأُخْتِ» در آيه:(حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ
وَخَالاَتُكُمْ وَبَنَاتُ الأَخِ وَبَنَاتُ الأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ)(نساء//23) براي فاصله گذاشتن بين تحريم نَسَبي
و سببي. و مثل وقف بر «مَّرْقَدِنَا» در آيه:(قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ
وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ)((يس//52) براي بيان
اين نکته که «هَذَا... » ادامه قول مذکور نيست. )
2. وقف بر رؤوس آيات، مثل:((مَاكِثِينَ
فِيهِ أَبَدًاوَيُنذِرَ الَّذِينَ))(کهف//3-4)
، و:((وَاتَّقُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَأَن
تَقُولُواْ))(انعام//155-156) .
3. در مواردي که صورت وقف و وصل به لحاظ لفظ، عين همديگر باشند، مثل:(كَلَّا إِنَّهَا لَظَىنَزَّاعَةً لِّلشَّوَىتَدْعُو
مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّىوَجَمَعَ فَأَوْعَى)(معارج//15-18) .
4. در مواردي که کلام مبني بر وقف است، که به لحاظ صيغه، غير از وقف، جايز
نيست، مثل:((لَمْ أُوتَ كِتَابِيهْوَلَمْ أَدْرِ
مَا حِسَابِيهْ))(حاقه//25-26) .
[1]سخاوي ، علي بن محمد ، 558-643ق.;جمال
القراء و كمال الاقراء;جلد2;صفحه 402
[2]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه (364-367)و360
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 4838