responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 4449

مطلق

مطلق

(لفظ دالّ بر ماهيتى بدون قيد)

«مطلق» در لغت به معناى «مرسل» و چيزى بدون قيد است. و در اصطلاح به لفظى مى‌گويند که بر معنايى شايع دلالت مى‌کند.

سيوطى مى‌گويد: «مطلق لفظى است که بر ماهيتى بدون هرگونه قيدي، دلالت مى‌کند». در اصول گفته‌اند: «ما دلّ على معنى شائع فى جنسه و يقابله المقيّد؛ مطلق لفظى است که بر معنايى شايع و قابل صدق بر افراد کثير دلالت مي‌کند و مقيّد مقابل آن است».

مثال مطلق در قرآن: اطلاق شهادت در بيع و امثال آن در((وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ))(بقره// 282) و((فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُواْ عَلَيْهِمْ))(نساء// 6) .

در اين آيات، شهادت مطلق است، و مقيّد به شرطى مانند عدالت نيست؛ در حالى که در آيه 2 سوره طلاق و آيه 106 سوره مائده، هر شهادتى به شرط عدالت مقيّد شده است.

مطلق و مقيّد مانند عام و خاص است؛ با اين تفاوت که دلالت عام بر افراد خود به وضع است، و دلالت مطلق بر افراد، به مقدمات حکمت.

نيز ر.ک: مقيّد.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه (15-17)
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 101
[3]مظفر ، محمد رضا ، 1904 - 1964م.;اصول الفقه;جلد1;صفحه 167
[4]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل اكبر;صفحه 203
[5]مشكيني ، علي ، 1300 -1386.;اصطلاحات الاصول;صفحه 236
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 4449
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست