responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 443

آيه عزّت

آيه عِزّ

(آيه عزّت)

(آيه 111 اِسراء، در باره عزّت خداوند و نفى فرزند، شريک و دوست براى او)

به آيه 111 سوره اسراء آيه عز يا آيه عزت مى‌گويند:((وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا) ؛ )و بگو ستايش خدايى را كه نه فرزندى گرفته و نه در جهاندارى شريكى دارد و نه خوار بوده كه [نياز به] دوستى داشته باشد و او را بسيار بزرگ شمار .

سيوطى در الدرالمنثور به نقل از احمد و طبرانى از معاذ بن انس روايت کرده است که گفت: رسول خدا (ص) فرمود: آيه((وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا))()آيه عزت است. در اين آيه به سه مورد از صفات خدا اشاره شده است:

1. نفى فرزند: داشتن فرزند دليل بر نياز، جسمانى بودن و شبيه و نظيرداشتن است.

2. نفى شريک: وجود شريک دليل بر محدوديت قدرت و حکومت يا عجز و ناتوانى است.

3. نفى ولى و حامى در برابر مشکلات و شکست‌ها: نفى اين صفت نيز از خداوند بزرگ و بى‌نهايت بديهى است.

مرحوم طبرسى از برخى مفسّران نقل مى‌کند که اين آيه ناظر به نفى اعتقاد انحرافى سه گروه است:

1. مسيحيان و يهوديان که براى خدا فرزند قائل بودند؛

2. مشرکان عرب که براى او شريکى مى‌پنداشتند؛

3. ستاره‌پرستان و مجوسيان که براى خداوند ياور قائل بودند.


[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 201
[2]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد12;صفحه 330
[3]منصور ، عبدالحميد يوسف;نيل الخيرات فى القراءات العشرة;جلد13;صفحه 226
[4]فخر رازي ، محمد بن عمر ، 544 - 606ق.;التفسيرالكبير;جلد21;صفحه (69-72)
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 443
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست