اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 4294
مدرج
مدرج
(پىدرپى آوردن کلام دو نفر، بدون تفکيک
گويندگان)
مُدْرَج - که مُدَرَّج نيز خوانده مىشود
- در لغت از مصدر «اِدراج» به معناى در هم نورديدن و به هم
پيچيدن جامه و نامه و نيز به معناى بازبستن و آميختن دو چيز به هم است.
«مُدرَج» در اصطلاح، يکى از انواع اسلوب بديعى و فنون بلاغى قرآن و عبارت
است از اين که کلامى به گونهاى در پى کلام ديگر بيايد که تصور شود در پى هم هستند
و گوينده آنها يکى است؛ در حالى که با هم ارتباط ندارند.
زرکشى در البرهان مىگويد: اين اسلوب را بهآن دليل مدرج ناميدهاند که
شبيه حديث مدرج است و حديث مدرج آن است که در متن حديث يا سند آن به سبب اندراج مطلبي،
تغييرى صورت پذيرفته باشد؛ مانند:(الان حصحص
الحق انا راودته عن نفسه و انه لمن الصادقين)تا اينجا کلام زليخا تمام شد. ادامه آيه، کلام حضرت يوسف است:((ذلک ليعلم انى لم اخنه بالغيب))(يوسف// 51 - 52) . زليخا گفت: اينک حق آشکار شد؛
من بودم که از او کام خواستم و او از راستگويان است. يوسف گفت: چنين بود، تا او (عزيز
مصر) بداند که من در نهان به او خيانت نکردهام. البته در اين که گوينده اين آيه و
آيه قبل کيست، بين مفسران اختلاف است.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد3;صفحه 294
[2]بستاني ، بطرس ، 1898 - 1969;محيط المحيط
قاموس مطول للغة العربية;صفحه 275
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 4294