responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 4223

مجمل

مجمل

(لفظ فاقد معناى آشکار بالفعل، و مردّد ميان چند احتمال)

«مجمل» لفظى است که دلالتش بر معنا يا حکم شرعى، واضح نباشد و مراد متکلم به دست نيايد؛ به عبارت ديگر، مجمل لفظى است که ظهور بالفعل ندارد؛ هر چند مجمل بودن آن، به سبب يکى از اسباب اجمال باشد.

همه دانشمندان اسلامى جز داوود ظاهرى وقوع مجمل در قرآن را پذيرفته‌اند. مثال مجمل در قرآن: (وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ)((بقره// 228) . در اين آيه، کلمه «قرء» در دو معناى «حيض» و «طهر» مشترک است؛ بنابراين، معلوم نيست مراد خداوند از آيه مزبور، تربّص (منتظر ماندن) تا خاتمه سه طهر است يا تربص تا خاتمه سه حيض. )

درباره امکان بقاى مجمل به حال خود، اقوالى است که اصحّ اقوال آن است که اجمال رفع مى‌شود؛ به‌ويژه در امورى که بايد به آن‌ها عمل بشود و خداوند بندگان را به آن‌ها امر کرده باشد. لفظ مجمل را با توجه با آشکار شدن معناى آن توسط مبيِّن (اعم از متصل يا منفصل) ، «مبيَّن به غير» مي‌گويند.

مجمل سه گونه است:

1. مجمل بالذات؛ مانند حروف مقطعه قرآن؛

2. مشترک لفظى که قرينه‌اى بر تعيين يکى از معانى نداشته باشد؛

3. مشترک معنوى.

نيز ر.ک: اسباب اجمال.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه (183-184)
[2]زهيرالمالكي ، محمد ابوالنور، 1327-1407ق;اصول الفقه;جلد3;صفحه 3
[3]ميرزاي قمي ، ابوالقاسم بن محمد حسن ، 1151 - 1231ق.;قوانين الاصول;جلد1;صفحه 332
[4]آخوندخراسانى ، محمدكاظم بن حسين،1255-1329ق.;كفاية الاصول;صفحه 294و293
[5]خويي ، ابوالقاسم ، 1278 - 1371;محاضرات فى اصول الفقه;جلد5;صفحه 387و386
[6]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;انوارالاصول;جلد2;صفحه 218
[7]مشكيني ، علي ، 1300 -1386.;اصطلاحات الاصول;صفحه (232-233)
[8]محقق حلي ، جعفر بن حسن ، 602 - 676 ق.;معارج الاصول;صفحه 105
[9]مظفر ، محمد رضا ، 1904 - 1964م.;اصول الفقه;جزء1;صفحه 189
[10]علم الهدي ، علي بن حسين ، 355 - 436ق.;الذريعة الى اصول الشريعة;جلد1;صفحه 323
[11]سبحاني ، جعفر ، 1308 -;الموجزفى اصول الفقه;جلد1,2;صفحه 230
[12]شهابي ، محمود ، 1282 - 1365.;تقريرات اصول;جزء2;صفحه 105
[13]فاضل لنكراني ، محمد ، 1309 -1386.;سيرى كامل دراصول فقه;جلد9;صفحه 157
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 4223
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست