responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 4196

متشابه لفظي و معنوي

متشابه لفظي و معنوي

(آيه متشابه ناشى از خفا و ابهام در لفظ و دقت معناى آن)

در متشابه لفظى و معنوي، منشأ تشابه هم در لفظ و هم در معنا وجود دارد؛ مانند:((وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوْاْ الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ) . (بقره// 189). )

در شأن نزول آيه آمده است که عده‌اى از انصار در حال احرام از در وارد خانه و خيمه‌گاه نمى‌شدند؛ بلکه اگر در خانه‌هاى مسکونى مي‌زيستند، پشت خانه نقبى را ايجاد و از آن‌جا رفت و آمد مى‌کردند، و اگر چادرنشين بودند، از پشت خيمه بيرون مى‌رفتند. اين آيه براى از بين بردن اين عادت جاهلى نازل شد.

تشابه در اين آيه هم به دليل اختصار کلام (يکى از عوامل لفظى تشابه) است؛ زيرا اگر مى‌فرمود: «وليس البر بأن تأتوا البيوت من ظهورها اذا کنتم محرمين بحجِّ او عمرة» تشابه به وجود نمى‌آمد؛ و هم به دليل معنا است؛ زيرا براى فهم اين آيه و معنا و مقصود آن بايد از سبب نزول آن (عادت عرب جاهلى) اطلاع حاصل شود.

نيز ر.ک: متشابه لفظى؛ متشابه معنوى؛ عوامل لفظى و معنوى تشابه.


[1]زرقاني ، محمد عبد العظيم ، 1948- م.;مناهل العرفان فى علوم القرآن;جلد2;صفحه 299
[2]راغب اصفهاني ، حسين بن محمد ، - 502ق;المفردات فى غريب القرآن;صفحه 255
[3]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 11
[4]اسماعيل،محمدبكر;دراسات فى علوم القرآن;صفحه 226
[5]صالحي كرماني ، محمد رضا;درآمدى برعلوم قرآن;صفحه 228
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 4196
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست