responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 4054

كنايات قرآن

كنايات قرآن

(استعمال لفظ، و اراده لازم معناى آن در قرآن)

«کنايه» يکى از اسلوب‌هاى بيانى قرآن و عبارت است از به کار بردن لفظى در غير معناى حقيقى آن؛ چنان‌چه قرينه، مانع از اراده معناى اصلى نشود؛ و عبارت به ديگر، بيان ملزوم و اراده لازمِ لفظ را «کنايه» گويند.

علماى بيان در حقيقت يا مجاز بودن كنايه اختلاف دارند. كسانى كه كنايه را مجاز دانسته و منكر مجاز در قرآنند، وجود كنايه در قرآن را نيز منكر شده‌اند. دليل آنها در انکار وجود مجاز در قرآن اين است كه مجاز، مرادف با دروغ است، و قرآن منزه از كذب است.

اما قائلان به وجود مجاز در قرآن، وجود كنايه در قرآن را نيز مي‌پذيرند. از سوى ديگر، كسانى كه معتقدندكنايه، استعمال لفظ در موضوع‌له خود است و اراده لازم معنا، آن را از حقيقت بودن خارج نمى‌كند، از طرفداران كنايات قرآن هستند.

پس دو دسته وقوع كنايه در قرآن را پذيرفته‌اند:

1. قائلان به وقوع مجاز در قرآن؛

2. قائلان به حقيقت بودن كنايه.

کنايه به اعتبار وضوح و خفا بر سه قسم است: رمز؛ ايما؛ تلويح. و به اعتبار مکنيٌّ‌عنه (معناى باطنى که مراد گوينده است) نيز سه گونه است: کنايه از صفت؛ کنايه از موصوف؛ کنايه از نسبت.

شرح هر کدام جداگانه آمده است.

نيز ر.ک: اسباب کنايه.


[1]ابو زهره ، محمد ،1898-1974م.;معجزه بزرگ ,پژوهشى درعلوم قرآن;صفحه 344
[2]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التمهيد فى علوم القرآن;جلد5;صفحه 331
[3]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه 300
[4]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل اكبر;صفحه 289
[5]صالح ، صبحي ، 1926 -;مباحث فى علوم القرآن;صفحه 329
[6]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 159
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 4054
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست