اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 3898
قواعد تشبيه
قواعد تشبيه
(اصول کلى تشبيه چيزى به چيز ديگر)
تشبيه قواعدى دارد که به برخى از آنها
اشاره مىشود:
1. وقتى دو چيز به هم تشبيه مىشوند:
أ) گاهى مشبهات صريحاً ذکر مىشود؛ مانند:((وَمَا يَسْتَوِى الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ
آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ) ؛ )«و نابينا و بينا يکسان نيستند و کسانى که ايمان آورده و کارهاى شايسته
کردهاند (نيز) با (مردم) بدکار (يکسان) نيستند» (غافر// 58) .
ب) گاهى مشبهات با صراحت ذکر نمىشود؛ مانند:((وَمَا يَسْتَوِى الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ
سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ) ؛ «و دو دريا يکسان نيستند؛ اينيک، شيرين
تشنگىزدا و نوشيدنش گوارا است و آنيک، شور تلخمزه است» (فاطر// 12) . )
2. بالاترين درجه تشبيه در بلاغت، حذف وجهشبه و ادات تشبيه است.
3. قاعده در مدح، تشبيه ضعيف به قوى و در ذم، تشبيه بر عکس آن است؛ مانند:
الف((يَا نِسَاء النَّبِيِّ لَسْتُنَّ
كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء) ؛ «اى همسران پيامبر! شما مانند هيچيک از زنان ديگر نيستيد»
(احزاب// 32) ؛ )
ب)((أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ
كَالْفُجَّارِ) ؛ «يا پرهيزکاران را چون پليدکاران قرار مىدهيم؟ » (ص// 28) . )
4. گاهى ادات تشبيه بر چيزى وارد مىشود که عين مشبّهٌبه نيست، ولى به
آن نزديک است و به دليل اعتماد بر فهم مخاطب آورده مىشود؛ مانند:((كُونوا أَنصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ
مَرْيَمَ)… )
؛ «ياران خدا باشيد؛ همانگونه که عيسى بن مريم به (حواريون) گفت» (صف // 14) .
5. اصل آن است که ادات تشبيه بر مشبّهٌبه داخل شود؛ اما گاهى بر مشبّه
داخل مىشود؛ چه به منظور مبالغه باشد يا براى آشکار کردن و بيان حال؛ مانند:
الف)((وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثَى)
؛ «و پسر چون دختر نيست» (آلعمران// 36) ؛ )
ب)((قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ
مِثْلُ الرِّبَا) ؛ «آنان گفتند داد و ستد صرفاً مانند ربا است» (بقره// 275) . )
6. گاهى تشبيه در واقع بر لفظى محذوف وارد مىشود؛ مانند:((وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ كَمَثَلِ الَّذِى
يَنْعِقُ بِمَا لاَ يَسْمَعُ إِلاَّ دُعَاء وَنِدَاء) ؛ «و مثل (دعوتکننده) کافران
چون مثل کسى است که حيوانى را که جز صدا و ندايى (مبهم، چيزي) نمىشنود بانگ مىزند»
(بقره// 171) . تقدير آن مىتواند چنين باشد: «مَثَلُ واعظِ الذين کفروا».)
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد3;صفحه 414
[2]عبداللطيف ،محمدعبدالوهاب;موسوعة الامثال
القرآنية;جلد2;صفحه 473
[3]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل
اكبر;صفحه 276
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 3898