2.((وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ)
؛ «سوگند به روز موعود (قيامت) » (بروج// 2)؛ )
3.((وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ) ؛
«و قسم به شاهد عالم (پيغمبر خاتم و به مشهود او (قيامت) » (بروج// 3). )
همه مفسران شيعه و اهلسنّت همچون: طبرسى، شيخ طوسى، ابوالفتوح رازى، زمخشرى،
فخر رازى، مراغى، سيد قطب، مغنيه، آلوسى و ديگران متفقند در دو آيه اول، سوگند به قيامت
است.
سيوطى در الاتقان مىنويسد: آيه(لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ)در صدد اثبات معاد است.
در آيه((وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ))کلمه «موعود» از ماده «وَعَد يَعِدُ» به معناى «وعده
داده شده» است که در آيات 52 سوره يس و 44 سوره معارج به معناى قيامت آمده است.
درباره آيه((وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ))ميان مفسران اختلاف است. يک نظريه اين است که منظور
از «مشهود» قيامت است.
[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد4;صفحه 59
[2]رزاقي ، ابو القاسم;سوگندهاى قرآنى;صفحه
(121-125)
[3]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع
البيان فى تفسيرالقرآن;جلد10;صفحه (466-79)و394
[4]آلوسي ، محمود بن عبد الله ، 1217 -
1270 ق.;تفسيرروح المعانى;جلد30;صفحه 86
[5]طباطبايي ، محمد حسين ، 1281 - 1360;الميزان
في تفسير القرآن;جلد20;صفحه 250
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 3793