responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 3793

قسم به قيامت

قسم به قيامت

(يکى از موارد قسم در قرآن)

قرآن کريم در دو مورد به طور صريح و در يک مورد به طور اشاره به قيامت سوگند ياد کرده است:

1. (لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ) ؛ «به روز قيامت سوگند ياد مى‌کنم» (قيامت// 1)؛

2.((وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ) ؛ «سوگند به روز موعود (قيامت) » (بروج// 2)؛ )

3.((وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ) ؛ «و قسم به شاهد عالم (پيغمبر خاتم و به مشهود او (قيامت) » (بروج// 3). )

همه مفسران شيعه و اهل‌سنّت همچون: طبرسى، شيخ طوسى، ابوالفتوح رازى، زمخشرى، فخر رازى، مراغى، سيد قطب، مغنيه، آلوسى و ديگران متفقند در دو آيه اول، سوگند به قيامت است.

سيوطى در الاتقان مى‌نويسد: آيه (لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ) در صدد اثبات معاد است.

در آيه((وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ))کلمه «موعود» از ماده «وَعَد يَعِدُ» به معناى «وعده داده شده» است که در آيات 52 سوره يس و 44 سوره معارج به معناى قيامت آمده است.

درباره آيه((وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ))ميان مفسران اختلاف است. يک نظريه اين است که منظور از «مشهود» قيامت است.


[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد4;صفحه 59
[2]رزاقي ، ابو القاسم;سوگندهاى قرآنى;صفحه (121-125)
[3]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع البيان فى تفسيرالقرآن;جلد10;صفحه (466-79)و394
[4]آلوسي ، محمود بن عبد الله ، 1217 - 1270 ق.;تفسيرروح المعانى;جلد30;صفحه 86
[5]طباطبايي ، محمد حسين ، 1281 - 1360;الميزان في تفسير القرآن;جلد20;صفحه 250
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 3793
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست