responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 3669

قرائت ابن عامر يحصبي

قرائت ابن عامر يحصبي

(ويژگى‌ها، اصول و شيوه قرائت ابن‌عامر، يکى از قاريان هفتگانه)

يکى از قرائات‌سبع، قرائت ابن‌عامر است. ابونعيم (ابوعمران) بن عبدالله بن عامر يحصبى دمشقى (م 118 ق) در زمان عمر بن عبدالعزيز، امام مسجد دمشق (جامع اموي) و قاضى و پيشواى دينى آن ديار و يکى از تابعان ساکن دمشق و از کهنسال‌ترين قرّاى سبعه به شمار مى‌رود و بر جسته‌ترين استادان روايى را داشته است.

ابن‌عامر قرآن را بر جماعتى از صحابه پيامبر (ص) همچون عثمان بن عفان، فضالة بن عبيد، واثلة بن اسقع و ابودرداء قرائت کرد.

در اسناد قرائت ابن‌عامر نُه قول ديده مى‌شود که درست‌ترين آن‌ها اين است که وى قرآن را بر مغيرة بن شهاب قرائت کرد.

عجلى و نسائى او را ثقه دانسته و مُسلِم نيز حديث وى را در صحيح خود آورده است. برخى از ويژگى‌هاى قرائت ابن عامر به شرح ذيل است:

1. ذکر «بسمله» ميان هر دو سوره، و تلاوت آن به صورت وصل و سکت؛ به جز بين سوره انفال و برائت که بدون «بسمله» و با رعايت قانون سکت و وصل تلاوت مى‌شود؛ همانند قرائت ابوعمرو؛

2. تلاوت با رعايت توسط در مدّ متصل و مدّ منفصل؛

3. ادغام ذالِ «إذ» در برخى حروف؛ بنا بر روايت هشام.

اصول قرائت ابن‌عامر دمشقي:

1. ادغام: ادغام «ت» تأنيث در «ث»، «ص» و «ظ» مانند ابوعمرو بصرى و همچنين ادغام «ذ» از فعل «اخذ» و صيغه مزيد آن در «ت» اخذتم؛

2. مدّ: مدّ متصل و مدّ منفصل هر دو را مانند عاصم کوفى و کسائى با توسط قرائت کرده است؛

3. ابراهيم: نام حضرت ابراهيم را «ابراهام» خوانده است.

شيوه ابن‌عامر شامى را سنگين و گرانمايه و قوام‌يافته وصف کرده‌اند. البته راويان قرائت وى نوعاً اين سنگينى و وقار را در تلاوت قرآن، دستخوش افراط ساخته و از حدّ اعتدال بيرون برده‌اند.


[1]حجتي ، محمد باقر ، 1311 -;پژوهشى درتاريخ قرآن كريم;صفحه 347
[2]قمحاوي،محمدصادق;البحث والاستقراءفى تراجم القراء;صفحه 85
[3]لساني،محمدعلي;قراءسبعه وبررسى قراءات ايشان(پايان نامه);صفحه 162و150
[4]ابن مجاهد ، احمد بن موسي ، 245 - 324ق.;كتاب السبعة فى القراءات;صفحه 85
[5]زنجاني ، ابو عبد الله بن نصر الله ، 1309 - 1360ق.;تاريخ القرآن;صفحه 161
[6]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قانون تفسير;صفحه 95
[7]جمعي از محققان;علوم القرآن عندالمفسرين;جلد2;صفحه 101و(39-40)
[8]داني ، عثمان بن سعيد ، 371 - 444ق.;التيسيرفى القراءات السبع;صفحه 5
[9]صالح ، صبحي ، 1926 -;مباحث فى علوم القرآن;صفحه (248-249)
[10]دمياطي ، احمد بن محمد ، - 1117ق.;اتحاف فضلاءالبشربالقراءات الاربعة عشر;صفحه 23
[11]طالقاني ، عبد الوهاب ، 1309 -;علوم قرآن وفهرست منابع;صفحه 256
[12]زرقاني ، محمد عبد العظيم ، 1948- م.;مناهل العرفان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 453
[13]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 252
[14]جلالي نائيني ، محمد رضا ، 1291 - 1389.;تاريخ جمع قرآن;صفحه 341
[15]ابن جزري ، محمد بن محمد ، 751 - 833ق.;النشرفى القراءات العشر;جلد1;صفحه 135
[16]ذهبي ، محمد بن احمد ، 673 - 748ق.;معرفة القراء الكبارعلى الطبقات والأعصار;صفحه 82
[17]عمر ، احمد مختار;معجم القراءات القرآنية;جلد1;صفحه 84و79
[18]ابو زرعه ، عبد الرحمان بن محمد ، - 410ق;حجة القراءات;صفحه 55
[19]شريعت ، محمد جواد ،1315-;چهارده روايت در قرائت قرآن مجيد;صفحه 23
[20]فاضل لنكراني ، محمد ، 1309 -1386.;مدخل التفسير;صفحه 141
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 3669
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست