responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 3563

فضيلت آية الكرسي

فضيلت آية الكرسي

(پاداش و آثار قرائت آية الکرسي)

يکي از آياتي که احاديث بسياري در بيان عظمت آنها از رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار وارد شده است، آية الکرسي (آيه 255سوره بقره) است؛ برخي مفسران با توجه به برخي روايات آيه 256 و 257 بقره را نيز جزء آيه الکرسي دانسته‌اند.

از پيامبر اکرم (ص) سوال شد: کدام سوره افضل است؟ فرمود: سوره بقره. سوال شد: کدام آيه از اين سوره افضل است؟ فرمود: آية الکرسي.

از آن حضرت همچنين نقل کرده‌اند: هر کس 4 آيه اول بقره و آية الکرسي و دو آيه بعد از آن و 3 آيه آخر بقره را بخواند به جان و مال او چيز مکروهي نرسد و شيطان به او نزديک نگردد و قرآن را فراموش نکند.

امام رضا (ع) مي‌فرمايد: کسي که آية الکرسي را وقت خواب بخواند به مرضي که او را فلج کند مبتلا نشود، و اگر بعد از هر نمازي بخواند هيچ گزنده‌اي ضرري به او نخواهد رساند.

علي (ع) از رسول اکرم (ص) نقل کرده است: قرآن والاترين کلام‌هاست و سوره بقره، سرور قرآن و آية الکرسي سرور سوره بقره. در آية الکرسي پنجاه کلمه است و در هر کلمه پنجاه برکت.

اميرالمؤمنين (ع) روايت کرده که رسول اکرم (ص) را ديدم که بر بالاي منبر فرمود: هر که آية الکرسي را در عقب هر نماز واجب بخواند هيچ چيز او را از بهشت منع نکند و بر اين مواظبت نکند مگر صدّيقي يا عابدي.

امام صادق (ع) فرمود: براي هر چيزي اوجي مي‌باشد و اوج قرآن، آية الکرسي است، هر که يک بار آن را بخواند خداوند هزار ناگواري، از ناگواري‌هاي دنيا و هزار ناگواري از ناگواري‌هاي آخرت را از او بگرداند که آسان‌ترين ناگواري دنيا، فقر، و سهل‌ترين ناگواري آخرت، عذاب قبر است، و من به اميد رسيدن به آن مقام آن را مي‌خوانم.

همچنين از حضرت علي (ع) نقل شده که مي‌فرمود: باور نمي‌کنم که کسي اسلام را فهميده و يا در اسلام متولد شده باشد و سياهي شب را به صبح پيوند زند و اين آيه را نخواند، عرض کردم منظور از سياهي شب چيست؟ فرمود: يعني نيمه شب، آن گاه فرمود: اگر بدانيد اين آيه چيست و يا در اين آيه چيست، در هيچ حالي آن را ترک نخواهيد کرد.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 442
[2]سخاوي ، علي بن محمد ، 558-643ق.;جمال القراء و كمال الاقراء;جلد1;صفحه (217-220)
[3]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع البيان في تفسير القران;جلد1;صفحه (74-75)
[4]ابن بابويه ، محمد بن علي ، - 381ق.;ثواب الاعمال;صفحه 104
[5]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الدر المنثور في التفسير بالماثور;جلد1;صفحه (322-327)
[6]نوري ، حسين بن محمد تقي ، 1254 - 1320ق;مستدرك الوسائل ومستنبط المسائل;جلد4;صفحه (334-338)
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 3563
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست