responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 3185

سهو نسّاخ در قرائات

سهو نسّاخ در قرائات

(يکى از عوامل ادعايى اختلاف قرائت‌ها)

سهو نسّاخ و کاتبان را يکى از علت‌هاى اختلاف قرائت‌ها دانسته‌اند؛ مانند: اختلاف در آيه((لَّكِنِ الرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلاَةَ))(نساء// 162) . در اين آيه «مقيمين» به صورت منصوب ضبط شده است؛ در صورتى که ظاهراً به «الراسخون» عطف است و بايد مرفوع باشد.

مى گويند زبير علت نصب «المقيمين» را از ابان بن عثمان پرسيد؛ وى جواب داد: «از خطاى کاتب است». همچنين عروة بن زبير از عايشه پرسيد و او نيز چنين گفت.

اما چون اين گونه روايات با قرائت ثابت و مرفوع به پيغمبر (ص) معارضند، مقبول نيستند و قرائت ثابت و متواتر قرآن را با قاعده نحوى نمي‌توان تغيير داد، و در قرائت جاى استنباط نيست.

مفسر بزرگ جهان اسلام، علامه طبرسى (ره) در اين باره چنين مى‌نويسد:

«درباره نصب «المقيمين» در آيه شريفه اختلاف شده است؛ سيبويه و بصرى‌ها آن را منصوب مى‌دانند؛ بنابر اين که در مقام مدح و کلمه «اعني» در تقدير باشد. و برخى «المقيمين» را مجرور مى‌دانند و معطوف بر «ما» در (بِمَا أُنزِلَ إِلَيكَ) ، و برخى معطوف بر «کاف» در «إليک» دانسته‌اند و».


[1]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;شناخت قرآن;صفحه 135
[2]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع البيان فى تفسيرالقرآن;جلد3;صفحه 139
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 3185
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست