اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 2362
رسم حاضر
رسم معاصر
(رسم حاضر)
(شيوه نگارش قرآن در دوران معاصر)
شيوه رسمالخط معاصر قرآن کريم متأثر
از دو بينش مختلف درباره رسمالخط عثمانى است:
1. کسانى که به تقدس و توقيفى بودن رسم
الخط عثمانى معتقدند و در رسم قرآن از آن با ويژگىهاى خاص خود پيروى مىکنند، که از
نمونههاى آن نگارش قرآن کريم به خط نويسنده معاصر، عثمان طه است.
2. گروهى ديگر از دانشمندان و محققان
معتقدند خط صرفاً ابزارى براى نگارش است و هيچ خطى قداست و امتياز خاصى در کتابت قرآن
ندارد؛ لذا کاربرد هر رسمالخطى که به ثبت و قرائت صحيح نص قرآن بيانجامد صحيح و جايز
است.
به عقيده اين گروه هرگونه اصلاح و تغيير
رسمالخط و حتى استفاده از ديگر رسمالخطها ممکن است.
درباره شيوه علامتگذارى در رسمالخط معاصر
نيز دو گرايش اصلى وجود دارد:
1. گرايشى که بيشتر به بلاد شرقى اسلام
(مشارقه) منسوب است. براى نمونه تام و کامل مىتوان از مصحف مکتوب به خط ابنبواب در
سال 391 ق نام برد. شاخص اصلى اين شيوه، استفاده از نشانههايى است که خليل بن احمد
فراهيدى آن را وضع کرد.
2. گرايشى که به مغرب اسلامى (مغاربه)
منسوب است و از مهمترين ويژگىهاى آن اصرار در بهکارگيرى همان علائم قديم پيش از
دوره خليل بن احمد است.
امروزه نيز علىرغم تأثير صنعت چاپ در
يکپارچه و يکسان سازى شيوه نگارش، جلوههاى اين دو گرايش در مصاحفِ چاپ شده ديده مىشود.
[1]ابن خلدون ، عبد الرحمان بن محمد ،
732-808ق.;مقدمه ابن خلدون;صفحه 419
[2]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 376
[3]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 278
[4]كردي ، محمد طاهر ، 1321-1400ق.;تاريخ
القرآن وغرائب رسمه وحكمه;صفحه (131-133)
[5]راميار ، محمود ، 1301 - 1363;تاريخ قرآن;صفحه
524
[6]صالح ، صبحي ، 1926 -;مباحث فى علوم القرآن;صفحه
(275-280)
[7]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التمهيد
فى علوم القرآن;صفحه 355
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 2362