اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 1759
تفسير اِعراب
تفسير اِعراب
(تفسير قرآن
با توجه به إعراب کلمات و ترکيب ادبى)
زرکشي در کتاب
البرهان و سيوطي در الإتقان ذيل بحث اِعراب کلمات قرآن، به دو اصطلاح اشاره ميکنند
که گاهي در کلمات نحويان ديده ميشود: تفسيرمعنا و تفسير اعراب؛
يعني گاهي تفسير و معنايي از يک جمله ارائه ميشود که بر اساس معنا (با توجه به مجموعه
قرائن و سياق جملات) و فارغ از ملاحظات قوانين ادبي و نحوي است، که در اين صورت، مخالفت
احتمالي اين روش تفسيري و معنايي با صناعت ادبي و نحوي ضرري ندارد. اما گاهي در صدد
تفسير عبارت با ملاحظه اِعراب کلمات و ترکيبات موجود در عبارت هستيم. در اين صورت،
بايد بر اساس قوانين ادبي و نحوي عمل کرده، به آنها ملتزم باشيم؛ مثلاً سيبويه درباره
معناي آيه((وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ كَمَثَلِ
الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لاَ يَسْمَعُ)…)((بقره//
171) ميگويد: )"مَثَلُکم و مَثَلُ الذين کفروا… ، و شارحان کلام سيبويه اختلاف کردهاند؛ برخي
کلام وي را از قبيل تفسير معنا دانستهاند؛ لذا نيازي به دخل و تصرف در عبارت و تقدير
چيزي نميبينند، اما برخي ديگر که سخن سيبويه را از قبيل تفسير اعراب" دانستهاند،
کوشيدهاند کلام وي را با تقدير چند کلمه، با قواعد نحوي سازگار کنند.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 304
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 320
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 1759