responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1674

تغليب

تغليب

(جمع بين دو چيز و اطلاق حکم اختصاصى يکى از آن‌ها بر مجموع)

«تغليب» از مجازهاى لغوى و به معناى اعطاى حکم لفظى به لفظ ديگر و لفظ غالب را در هر دو به کار بردن و آن دو را که مختلف هستند همچون يکى به حساب آوردن است.

مانند:

1.((وکانت من القانتين))(تحريم// 12) . و((الاّ امرأته کانت من الغابرين))(اعراف// 83) .

در اين آيات، اصل «القانتات» و «الغابرات» است؛ ولى به حکم تغليب به جاى لفظ مؤنث، از لفظ مذکر استفاده شده است.

2.((ياليت بينى و بينک بُعد المشرقَين))(زخرف// 38) که منظور از «مشرقين» مغرب و مشرق است؛ ولى از باب تغليب و به دليل شهرت، مشرق بر مغرب غلبه داده شده است.

زرکشى مى‌گويد: مجاز بودن تغليب از آن رو است که لفظ در جاى خودش استعمال نشده است.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد3;صفحه 302
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 134
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1674
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست