اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 163
آيات مكر الهي
آيات صفت مكر
(آيات مكر الهي)
(آيات نسبت دهنده صفت مکر به خدا)
مکر به معناى تدبير است؛
چه در کار بد باشد و چه در کار خوب. در المفردات فى غريب القرآن و اقربالموارد آمده
است: مکر آن است که شخص را با حيلهاى از مقصودش منصرف کنى. و آن دو نوع است:
محمود و مذموم. در مكر محمود، جنبه خوب و پسنديده کار و در مکر مذموم عکس آن مراد است.
قاموساللغة و صحاح جوهري مکر را حيله
و خدعه معنا کردهاند که البته اين دو کتاب لغت، معناى غالب را در نظر گرفتهاند.
واژه مکر و مشتقات آن 43
بار در قرآن به کار رفته است که در پنج آيه، صفت مکر به خداوند نسبت داده شده است:
1. آيه 54 سوره آلعمران:((وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ)
؛ )و [دشمنان] مكر ورزيدند و خدا [در پاسخشان] مكر در ميان آورد و خداوند بهترين
مكرانگيزان است.
2. آيه 30 سوره انفال:((وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ
أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ
الْمَاكِرِينَ) ؛ )و [ياد كن] هنگامى را كه كافران در باره تو نيرنگ مىكردند
تا تو را به بند كشند يا بكشند يا [از مكه] اخراج كنند و نيرنگ مىزدند و خدا تدبير
مىكرد و خدا بهترين تدبيركنندگان است.
3. آيه 50 سوره نمل:((وَمَكَرُوا مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ
لَا يَشْعُرُونَ) ؛ )و دست به نيرنگ زدند و [ما نيز] دست به نيرنگ زديم و خبر
نداشتند.
4. آيه 21 سوره يونس:((وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ
ضَرَّاء مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِى آيَاتِنَا قُلِ اللّهُ أَسْرَعُ مَكْرًا
إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ) ؛ )و چون مردم را پس از آسيبى كه
به ايشان رسيده است رحمتى بچشانيم بناگاه آنان را در آيات ما نيرنگى است بگو نيرنگ
خدا سريعتر است در حقيقت فرستادگان [ فرشتگان] ما آنچه نيرنگ مىكنيد مىنويسند.
5. آيه 42 سوره رعد:((وَقَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلّهِ
الْمَكْرُ جَمِيعًا...) ؛ )"و به يقين كسانى كه پيش از آنان بودند نيرنگ كردند
ولى همه تدبيرها نزد خداست… ".
در آيات 9 سوره بقره و 142 سوره نسا،
خدعه و فريب نيز به خداوند نسبت داده شده است كه از دو جهت جنبه ممدوح آن مراد است:
اولاً منظور از مکر خدا در اين آيات همان تدبير خداوند و تقديرهايى است که به حرمان
و عذاب بدکاران مىانجامد، و اين تدبير در مرتبه دوم و پس از مکر بندگان و به مقتضاى
عدالت عملى پسنديده است؛ ثانياً، مکر در مقابل مکر، ممدوح است؛ و در اين آيات نيز مکر
و حيله خداوند سبحان در مقابل مکر آمده و پسنديده است؛ به عبارت ديگر، خداوند به کسى
حيله و خدعه نمىکند و کسى را فريب نمىدهد؛ زيرا منشأ فريب دادن و حيله کردن، جهل
و نقصان است و خداوند سبحان از اين نقايص مبرّا است؛ ولى کسى که از هدايت خداوند روى
مىگرداند، گرفتار سخط و غضب حق تعالى مىشود؛ اين معناى ديگر مکر خدايي
است.
[1]راغب اصفهاني ، حسين بن محمد ، - 502ق;المفردات
فى غريب القرآن;صفحه 487
[2]قرشي بنابي ، علي اكبر ، 1307 -;قاموس
قرآن;جلد6;صفحه 265
[3]همان;جلد2;صفحه (231-232)
[4]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التمهيد
فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (284-289)
[5]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 23
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 163