responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1375

تحريف‌ ناپذيري قرآن

تحريف‌ ناپذيري قرآن

(مصونيت قرآن از هرگونه تغيير)

يکى از ويژگى‌هاى عمده قرآن کريم در مقايسه با ديگر کتاب‌هاى آسمانى، مصونيت آن از تحريف است. خداوند متعال از مصونيت قرآن از تحريف خبر داده و حفاظت از آن را خود بر عهده گرفته است:((إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ))(حجر// 9) .

بخشى از مباحث علوم قرآنى، به تحريف‌ناپذيرى قرآن اختصاص دارد. يکى از مباحث مطرح شده در بخش تحريف‌ناپذيرى قرآن، ادله‌اى است که بر عدم‌تحريف اقامه شده‌اند؛ که مخاطب آن‌ها هم مسلمانان است و هم کساني که با اسلام دشمني دارند و به همين جهت برخي از آنان اقناعي و برخي برهاني است؛ برخى از اين ادله عبارتند از:

1. تحدى قرآن: همين که قرآن دشمنان خود را به مبارزه فراخوانده است و آن‌ها از آوردن مثل قرآن عاجز مانده‌اند، دليل بر تحريف‌ناپذيرى قرآن است زيرا تحريف در صورتى است که انسان‌ها کلام خدا و کلام غيرخدا را به دليل شباهت نتوانند تشخيص دهند.

افزون بر آن، با توجه به مبارزه طلبي قرآن مبني بر اين كه اگر قادريد «يك آيه مثل آيات قرآن بياوريد» اگر دست جعل و تحريف در قرآن راه پيدا مي‌كرد به عنوان دستاويز كافران چه از اهل كتاب (يهود و نصارا) و چه غير آنان مورد تمسك قرار مي‌گرفت و به تواتر تاريخي نقل مي‌شد. چون انگيزه براي نقل آن قوي بود و مي‌توانست مهم ترين دستاويز عليه اسلام باشد.

2. قرآن آخرين کتاب آسمانى است؛ اگر اين کتاب قابل تحريف باشد، چگونه مى‌تواند وسيله هدايت بشر در همه عصرها باشد؟ !

اين دليل از دو مقدمه تشكيل شده است: مقدمه اول: خداوند، قرآن را براي هدايت بشر فرستاده است. مقدمه دوم: با توجه به خاتميت دين و پيامبري پيامبر اسلام، اگر قرآن تحريف شود، پيامبر ديگري كه راه صحيح را به مردم نشان دهد نخواهد آمد و مردم گمراه خواهند شد. بدون آن كه در اين گمراهي تقصيري متوجه آنان باشد. بلكه اين گمراهي مستند به عدم حفظ قرآن از سوي خداوند خواهد بود و اين نقض غرض و مخالف با حكمت الهي است.

بدين سان، حكمت الهي اقتضا مي‌كند خداي تعالي كاري انجام دهد كه بندگانش را به طاعت نزديك و از معصيت دور سازد. ديني كه پايان بخش اديان آسماني و جاويدان است، مي‌بايست بنياد و پايه‌هاي آن چنان محكم و استوار باشد كه طوفان حوادث روزگار آن را نلرزاند. بر اين اساس، خداوند ضمانت نموده تا قرآن را همواره از تحريف مصون و محفوظ نگه دارد. «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون ».

3. معجزه جاودانه بودن قرآن، دليلى است بر اين که قرآن نبايد تحريف شود. وگرنه، اعجاز او خدشه دار مي‌شود.

4. خداوند بر حفظ قرآن از تحريف وعده داده است (حجر// 9) .

5. خدا، پيامبر (ص) و ائمه (ع) قرآن را براى هميشه حجت دانسته‌اند؛ اگر در قرآن تحريف راه داشت، چنين امرى درست نبود.

6. تواتر قرآن، که از ضروريات دين است.

7. اجماع فريقين بر عدم‌تحريف.

8. هماهنگى موجود در قرآن.

9. شهادت تاريخ: تاريخ گواه دقت مسلمانان در جمع و تدوين قرآن و اهتمام آنان در حفظ آن است؛ اين اهتمام، تحريف را نفى مى‌کند.

10. تأييد ائمه (ع) که هميشه قرآن را از تحريف پيراسته دانسته، مردم را به خواندن آن دعوت مى‌کردند.

11. عدم اعتراض امام على (ع) به مصحف عثمان (قرآن موجود همان مصحف عثمان است) .

12. نسخه‌هاى قرآن از صدر اسلام تاکنون با هم مطابقت دارند.

13. احاديث عرضه، که مي‌گويند احاديث و روايات اهل‌بيت را بايد به قرآن عرضه کرد و هر حديثى با قرآن مخالفت داشته باشد به کنار گذاشته شود، اين روايات قرآن را ملاک صحت روايات معرفى کرده‌اند؛ اگر قرآن تحريف شده بود، عرضه روايات به قرآن پسنديده نبود.

14. حساسيت ويژه مسلمانان نسبت به هر گونه تغيير در قرآن كريم. با توجه به توصيه‌هاي پيامبر اكرم و اهتمام و انس مسلمانان به تلاوت و حفظ و كتابت قرآن كريم و با توجه به تقدس و احترام ويژه‌اي كه براي قرآن كريم به عنوان منبع و مرجع اصلي و قانون مدون براي تمام شؤون حيات فردي و اجتماعي خويش قائل بودند براساس شواهد تاريخي مسلمانان حساسيت ويژه‌اي نسبت به حفظ و صيانت قرآن از هرگونه تغييري از خود نشان مي‌دادند. به گونه‌اي كه حتي نسبت به حذف يك «واو» از قرآن كريم شديدترين عكس العمل‌ها را نشان مي‌دادند و شمشير را از نيام بيرون مي‌كشيدند (همچنان كه در مورد واو «والذين يكنزون الذهب» نقل شده است. رك: الدر المنثور، ج 3، ص 232 - دراسات و بحوث في التاريخ والاسلام، ج 1، ص 94 - الميزان، ج 9، ص 256)

15. كتابت قرآن در زمان حيات رسول گرامي اسلام از عواملي است كه موجب حفظ و مصونيت قرآن كريم از تحريف شد، چراکه كه با اهتمام نبي اكرم، عين الفاظ وحي در زمان خود حضرت نوشته شد (القرآن و دعاوي التحريف، رسول جعفريان، فصل سوم، ص 29) . ازين رو، كتابت قرآن كريم در زمان نبي اكرم از عوامل مهم و اساسي بود كه مانع شد قرآن همانند تورات و انجيل دستخوش تحريف شود. درست برخلاف انجيل كه به گفته خود مسيحيان مجموعه مكتوباتي است كه سال‌ها پس از حضرت عيسي، توسط شاگردان وي نوشته شده است (كلام مسيحي، توماس ميشل، ترجمه حسين توفيقي، ص 26)

به ويژه اين که مؤلفان انجيل نيز، عين كلام وحي را ننوشته‌اند. بلكه با محدوديت‌هاي زباني خود و با نگارش مخصوص خود چيزهايي را كه به ذهنشان خطور مي‌كرده، نوشته‌اند.

16. در هيچ مقطعي از تاريخ، قرآن مفقود نشده است و همچنين هيچ گاه كساني به جاي قرآن رايج، ادعاي وجود قرآني ديگر به عنوان قرآن اصلي، نكرده‌اند و يا هيچ گاه نزاعي و دعوايي بر سر تغيير، حذف يا زيادت آيات قرآن در ميان مسلمانان رخ نداده است. با توجه به انشعابات و فرقه‌هاي فراواني كه در بين مسلمانان پيدا شده با همه اختلافاتي كه با يكديگر دارند هيچ كدام بر سر قرآن كريم و اين كه اين قرآن، قرآن نازل شده بر پيامبر اكرم است كوچك ترين اختلافي ندراند. بلكه همواره در تمام استدلال‌هاي خود به قرآن به عنوان منبع و مرجع اصلي استدلال مي‌كرده‌اند.

نيز ر.ک: تحريف؛ تحريف به زياده؛ تحريف به نقيصه؛ تحريف لفظى؛ تحريف معنوى.


[1]خويي ، ابوالقاسم ، 1278 - 1371;البيان فى تفسيرالقرآن;صفحه 207
[2]عاملي ، جعفر مرتضي ، 1944 -;حقايقى مهم پيرامون قرآن كريم;صفحه 28
[3]حسن زاده آملي ، حسن ، 1307 -;قرآن هرگز تحريف نشده;صفحه 16
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1375
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست