اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 133
آيات مبيَّن
آيات مبيَّن
(آيات داراى
مدلول روشن)
در يک تقسيم
بندي، آيات قرآن بر دو قسم است: آياتى که مدلولشان-بدون نياز به چيزي- روشن و معلوم
است، و آياتى که معانى آنها بنفسه روشن نيست. دسته اول را «آيات مبيَّن بنفسه»، «آيات بيِّن» و «آيات بيِّن
بنفسه» ميگويند. بسيارى از آيات از اين قبيلاند، مثل آيه:((التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ
الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ
وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ))(توبه//112)
، و آيه:((إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ
وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ...))(احزاب//35)
، و آيه:((قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ))(مؤمنون//1) ، و آيه:((وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ))(يس//13) ، و آيه:(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ آمِنُواْ
بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَكُم)(نساء//47) .
دسته دوم را وقتى به تنهايي-و صرف نظر از امورى
که از آنها رفع اجمال کرده- لحاظ کنيم «آيات مُجمَل» ميگويند، و وقتى همراه با امور
رافع اجمال آنها لحاظ کنيم «آيات مبيَّن به غير»، «آيات مفسَّر» و «آيات مفصَّل» ميگويند.
گاهى رفع اجمال به اين است که درپى آيه مجمل عبارتى
مىآيد که اجمال آن را برطرف مىکند؛ مانند: من الفجر در((... حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ
مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ )…)((بقره//
187) . و گاهى نيز در آيه ديگر و به طور ناپيوسته، از لفظ، يا عبارت مجملى رفع اجمال
مىشود؛ مانند:)(الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ...)((بقره// 229) . اين عبارت اجمال دارد، و آيه
230 همين سوره اجمال آن را رفع مىکند که مراد از آن طلاق رجعى است. و گاهى هم مبيِّن
و برطرفکننده اجمال، سنّت معصوم (ع) است. )
زرکشي بسيارى از آيات احکام فقهى مثل احکام طهارت، نماز، زکات، روزه، حج،
معاملات، نکاح، حدود و ديات را از قبيل آيات مجمل دانسته است، مثل آيه:((وَآتُواْ حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ))(انعام//141) ، که کيفيت زکات، نصاب زکات، شروط
و حالات آن بيان نشده است، و آيه:((وَلِلّهِ
عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً))(آل عمران//97) ، که ارکان و شروط حج و بسيارى ديگر
از احکام حج در آن بيان نشده است.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه 183
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (59-62)
[3]صالح ، صبحي ، 1926 -;مباحث فى علوم القرآن;صفحه
(308-311)
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی الجزء : 1 صفحة : 133