responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : احمد موعود انجيل المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 90

پديده ها را معلول اثر مستقيم ذات خدا دانسته اند، در صورتى كه اگر ما اين دو دسته از آيات را كنار هم بگذاريم چنين نتيجه خواهيم گرفت: افعال ما در عين اين كه معلول وجود ماست، ولى از آن جا كه همه ممكنات از آن جمله وجود ما پرتوى از وجود حق بوده و هر چه دارند از او گرفته اند، معلول و مخلوق خداوند جهان نيز هستند و اين دو علت در طول يكدگر قرار دارند، نه در عرض هم.

بنابراين فعل هر انسانى در جايى كه معلول خداوند است معلولِ خود انسان نيز هست به طورى كه در انجام عمل و كار خود، از خداوند بى نياز نيست; زيرا نتيجه اين كه فقط معلول خداست، جبر است و با عدل الهى و نصّ آيات ديگر مخالف است; و نتيجه اين كه فقط معلول وجود انسان است شرك و اعتقاد به دو فاعل مستقل است و با توحيد او و صريح آيات دگر كه آن چه در جهان هستى وجود دارد مخلوق اوست، كاملاً منافات دارد.[1]

يك دستاويز ديگر براى جبرى ها

دستاويز ديگر جبرى ها، جمله (أَزَاغَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ) است كه در آيه وارد شده و بدون توجه به جمله پيش از آن: (فَلَمّا زاغُوا) مى خواهند عقيده خود را بر قرآن تحميل نمايند. حقيقت اين است كه جمله هاى مشابه همين جمله، در قرآن زياد وارد شده و به عنوان نمونه چند جمله را يادآور مى شويم:

1. (...ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ...).[2]


[1] اين همان حقيقتى است كه امام باقر و امام صادق(عليهما السلام) آن را با لطيف ترين و زيباترين عبارت بيان كرده اند وفرموده اند: «لا جبر ولا تفويض بل أمر بين الأمرين...» و اين حقيقت در جمله اى كه نمازگزاران هر روز چند بار آن را به زبان جارى مى سازند منعكس است و آن جمله: «بحول اللّه وقوته أقوم وأقعد» است. جمله «بحول اللّه وقوّته» ردّ عقيده اعتزال، و جمله «اقوم وأقعد» ردّ عقيده اشعرى است.
[2] توبه(9)آيه 127.
اسم الکتاب : احمد موعود انجيل المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 90
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست