responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : احمد موعود انجيل المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 88

قـرآن مـورد بررسى قـرار مى دهيـم و بررسى كامـل اين بحث درخور رساله جـداگانه اى است.

قضاوت قرآن درباره افعال بشر

آگاهى صحيح از داورى قرآن درباره هر موضوعى، بستگى به تجزيه و تحليل همه آيات آن موضوع دارد تا با بررسى مجموع آيه ها، از نظر قرآن آگاه گرديم.

چه بسا ممكن است يك آيه، ناظر به يك جهت از جهات باشد. و اگر از آيات ديگرى كه در اين باره وارد شده، چشم بپوشيم، تصور خواهد شد كه نظر قرآن در تمام خصوصيات مسأله، همان است كه از يك آيه به دست مى آيد. اشتباه مهم «اشاعره» و «معتزله» ناشى از اين است كه آنان اصل ياد شده را ناديده گرفته، و هركدام به دسته اى از آيه ها تمسك جسته و از دسته ديگرى كه مى تواند قرينه بر مراد باشد، غفلت ورزيده اند:

اشاعره افعال ما را به طور مستقيم معلول ذات خدا دانسته و بشر را آلت بدون اختيار و در حقيقت از ابزار كار استاد پست تر معرفى مى كنند.[1]

گواه اين دسته بر اين طرز فكر، ظاهر برخى از آياتى است كه ناظر به يك جهت از جهات مسأله است; مثلاً آيه:

(...قُلِ اللّهُ خالِقُ كُلِّ شَىْء وَهُوَ الْواحِدُ الْقَهّارُ).[2]

«بگو: خداوند آفريننده همه چيز است و اوست يگانه و غالب».


[1] اشاعره هر نوع عليت و تأثير را از تمام موجودات سلب كرده و به جاى «عليت» كلمه «عادت» به كار مى برند و مى گويند مثلاً آتش علت گرمى نيست، بلكه عادت الهى بر اين جارى است كه پس از آتش، حرارت ايجاد نمايد، و هم چنين در موارد ديگر از قبيل افعال انسان.
[2] رعد(13) آيه 16.
اسم الکتاب : احمد موعود انجيل المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 88
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست