responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فلسفه اسلامى و اصول ديالك تيك المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 51

حاكم دانست، وجامعه و تاريخ را از لحاظ حركت و تغيير و ديگر اصول و ضوابط، بر طبيعت و فكر عطف كرد، از همين روست كه در پياده كردن هر يك از اصول چهارگانه ديالكتيك، به طبيعت، و فكر و انديشه، وجامعه و تاريخ با يك نظر مى نگرد.

ژرژ پولستر مى گويد: فلسفه مادى ديالكتيكى عموميترين قوانين جهان را مطالعه مى كند، قوانينى كه بر كل پهنه هستى، اعم از طبيعت و انديشه وجامعه حكومت مى كند.[1]

ما در بحث ماترياليسم تاريخى خواهيم گفت كه ماركسيسم به زعم خود كلى ترين قوانين جهان را كشف كرده است، ولى هرگز قوانين كلى حاكم بر فكر وجامعه را كشف نكرده، بلكه فقط قوانين حاكم بر طبيعت را بر جامعه و فكر تحميل كرده است و اگر قانونى بر طبيعت حكومت كرد، دليل بر آن نيست كه بر جامعه و فكر و انديشه نيز حكومت كند. مشروح اين قسمت را در بحث حركت [2]وبحث ماترياليسم تاريخى[3] خواهيد خواند.


[1] اصول مقدماتى فلسفه.

[2] گرچه حركت در طبيعت يك قانون كلى و عمومى است، ولى عمومى بودن آن در جهان ماده هرگز دليل بر آن نمى شود كه همه افكار انسانى و يا قوانين طبيعى نيز، دستخوش دگرگونى باشند به گواه اينكه قوانين حاكم بر ماده از آن جمله اصول چهارگانه «ماترياليسم ديالكتيك» ثابت بوده و دستخوش دگرگونى نيستند و خود اين اصول در ذهن ما، به صورت يك رشته افكار و انديشه ثابت تجلى دارند اگر افكار انسان محكوم به حركت باشد، بايد تمام اين اصول در ذهن ما به مرور زمان دگرگون گردند، در صورتى كه اين اصول جنبه ابدى وپيوسته دارند. تفصيل اين مطلب را در بخش حركت خواهيد خواند.

[3] حتى اگر فرضيه داروين و تبديل جبرى انواع به يكديگر را ثابت انگاشته و آن را به عنوان يك قانون «بيولوژيكى» صحيح تلقى كنيم، باز نمى توانيم آن را به جامعه و تاريخ بشر سرايت داده و بگوييم انقلاب در جامعه انسانى به صورت امر جبرى، تحقق مى پذيرد، و اختيار ; و اراده انسان در آن اثرى ندارد. خلاصه آنكه، از آزمايشهاى علمى درباره اجزائى خاص ازطبيعت نمى توان قانونى فلسفى ساخت و آن را به تمام زمينه هاى طبيعت گسترش داد، چه رسد به فكر و انديشه، و تاريخ و جامعه.

اسم الکتاب : فلسفه اسلامى و اصول ديالك تيك المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 51
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست