اسم الکتاب : علم غيب (آگاهى سوم) المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 234
«امامان هر موقع بخواهند بدانند مى دانند».
و سپس سه روايت به مضمون عنوان باب نقل مى كند كه در اين جا به نقل يكى از آنها اكتفا مى شود:
امام صادق(عليه السلام) فرمود:
«انّ الإمام إذا شاء أن يعلم علم».
«امام هر موقع بخواهد بداند مى داند».
بنابراين احاديث، آگاهى پيامبر و امام بسان كسى است كه نامه اى همراه داشته باشد. هرگاه بخواهد از محتويات نامه آگاه گردد، مى تواند نامه را بگشايد و از مضمون آن آگاه گردد. و در مواردى كه پيامبر و امام هدف تير حوادث ناگوار و مصايب، قرار مى گرفتند به خاطر اين بوده كه روى مصالحى نخواسته اند به علمى كه در كانون وجود آنان بوده توجه كنند و مصلحت الهى اقتضا مى كرده كه در اين موارد از اختيار خود استفاده ننمايند.[1]
اين سؤال را مى توان از راه هاى ديگرى نيز پاسخ داد آن پاسخ ها با مراجعه به رواياتى كه پيرامون علم شخصيت هاى الهى
[1] اين پاسخ مخصوص مواردى است كه دليل قطعى بر آگاهى فعلى امام، در دست نباشد بنابراين موضوع نهضت و قيام حضرت حسين بن على(عليهما السلام) كه با آگاهى كامل، به سوى بستر شهادت روانه گرديد از قلمرو اين پاسخ خارج است.
اسم الکتاب : علم غيب (آگاهى سوم) المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 234