اسم الکتاب : مقامات حضرت فاطمه« عليها السلام» در كتاب و سنت المؤلف : السند، الشيخ محمد الجزء : 1 صفحة : 39
عالم زمان خودش مىباشد مانند آنچه در مورد بنى اسرائيل نازل شده است: اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ.[1]
همچنين آيه كريمه از زبان موسى خطاب به بنى اسرائيل: قالَ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ.[2]
همچنين قول خداوند تعالى: وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلَى الْعالَمِينَ.[3] و نيز: وَ لَقَدِ اخْتَرْناهُمْ عَلى عِلْمٍ عَلَى الْعالَمِينَ[4] كه در همه اين آيات مراد برترى و فضيلت بنى اسرائيل بر همه امتها نيست بلكه مراد برترى آنها بر انسانهاى زمان خودشان مىباشد، زيرا در جاى ديگر خداوند مىفرمايد:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ[5] و همچنين وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً.[6] اين دو آيه خطاب به امت اسلامى است كه اين امت افضل از بنى اسرائيل است و البته منظور بعضى از امت اسلامى است.
پس منظور از برگزيدگى مريم بر عالمين همان عوالم امتها از قبيل
[1] . بقره
[2] آيه 7 و 122: « (اى بنى اسرائيل) نعمت مرا كه به شما ارزانى داشتم به ياد آوريد (و نيز به خاطر آوريد كه) من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم.»
[2] . اعراف
[7] آيه 140: «گفت: آيا غير از خداوند براى شما بطلبم؟! درحالىكه او شما را بر جهانيان برترى داد.»
[3] . جاثيه
[45] آيه 160: «و از روزىهاى پاكيزه به آنها عطا كرديم و آنان را بر جهانيان برترى بخشيديم.»
[4] . دخان
[44] آيه 32: «ما آنها را با علم (خويش) بر جهانيان برگزيديم و برترى داديم.»
[5] . آل عمران
[3] آيه 110: «شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شدهايد.»
[6] . بقره
[2] آيه 143: «همانگونه (كه قبله شما يك قبله ميانه است) شما را نيز امت ميانهاى قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه باشد.»
اسم الکتاب : مقامات حضرت فاطمه« عليها السلام» در كتاب و سنت المؤلف : السند، الشيخ محمد الجزء : 1 صفحة : 39