صلاحالدين ايوبى گروههاى مخفى را به منظور كشف دشمنان زنگى خود-كه آمادۀ راندن او از دمشق [1]بودند-فرستاد (سال 1176 م) ؛ و بر او معلومشد كه شمار مردم حلب و همراهانشان به بيست هزار سوار رسيده است، و در سال 1192 از آمادگى ريچارد صليبى براى حركت به بيتالمقدس از طريق جاسوسها آگاه گرديد. همچنين مناقشه ميان امير صليبى طرابلس با صلاح الدين به درازا كشيد و اين كار موجب شد كه وى جاسوسانى را جهت كسب اطّلاعات لازم براى مسلمانان به داخل سرزمينهاى صليبيان بفرستد. [2]
جاسوسان خود را آشكار نمىكردند. آنها كه از مرد، زن، پير، جوان، فلج، در راه مانده، قوز دار و عاجز و غيره تشكيل مىشدند، در لباس تاجر، طبيب و كشاورز به سرزمينهاى مجاور مىرفتند و اخبار را گرد آورده به مراكز معيّنى كه در اطراف سرزمين دشمن پراكنده بود، مىفرستادند. اين مراكز، اخبار را، پس از گزينش و جمع بندى، به پايتخت يا مركز خلافت مىفرستادند. [3]
اهل ذمّه به استخدام اين دواير درمىآمدند. يهوديان در جزيرۀ عربى به نفع مسلمانان جاسوسى مىكردند و اعراب مسيحى، بيش از ديگران، دوستدار جاسوسى به نفع مسلمانان بودند. [4]
شاخۀ دوم: روش اطّلاعاتى پيامبر اكرم (ص)
رسول خدا (ص) براى كسب اطّلاعات نظامى روشى را ابداع كرد كه با جديدترين
[1]- دمشق: از آن رو به اين نام ناميده شده است كه مردم در ساختن آن شتاب ورزيدند (دمشقوا \شتاب كردند) . و گفته شده است كه آن را به نام دماشق بن قانى بن مالك بن ارفخشد بن سام بن نوح دمشق خواندهاند. اين شهر در رجب سال 14 ه به روزگار عمر بن خطاب پس از محاصره و جنگ گشوده شد. (ر. ك: احمد عطية الله، القاموس السياسى، ص 530؛ حموى، معجم البلدان، ج 2، ص 463 و 470.)
[2] -الناصر صلاح الدين يوسف بن ايوب، مؤسسه العامه للتأليف و الانباء والنشر، ص 119،176 و 259.
[3] -ر. ك: هرثمى، مختصر سياسة الحروب، تحقيق عبدالرؤوف عون، تجديد نظر دكتر مصطفى زياده، المؤسسة المصرية العامة للتأليف والترجمه والطباعة والنشر، مطبعة مصر، قاهره، ص 23-24؛ محمد معراوى، شريعة الحرب فى الاسلام، ص 329-331.
[4] -ر. ك: محمّد جمال الدين محفوظ، المدخل الى العقيدة والاستراتيجية العسكريه الاسلاميه، مطابع الهيئة المصريّه العامه للكتب،1976 م، ص 154؛ محمود شيت خطاب و همكاران، اقتباس النظام العسكرى قطر، دوحه، محرم 1400 ه، ص 169؛ محمد معراوى، شريعة الحرب فى الاسلام، ص 329.